اولویت بخشی ملاک های همسرگزینی از دیدگاه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از عوامل موثر در بهداشت روان و شیوه زندگی و کاهش نابسامانی های فردی و اجتماعی است. این مطالعه با هدف اولویت بخشی ملاک های همسرگزینی از دیدگاه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شده است. جامعه آماری دانشجویان دختر و تعداد 373 نمونه به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد اولویت بخشی ملاک های همسرگزینی با 22 گویه بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود. داده ها با نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های فریدمن، کای اسکویر، تی تست و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند.

یافته ها

سن شرکت کنندگان بین 18-38 سال و ترم تحصیلی آن ها بین 1-15 بوده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد تفاوت های بین میانگین رتبه های متغیرهای مستقل، معنا دار می باشد. برخوردار بودن از سلامت روانی در اولویت اول و برخورداری همسر از قومیت یکسان در اولویت آخر قرار می گیرد. بین متغیر سن و میزان اهمیت اولویت های انتخاب همسر همبستگی غیرمستقیم و معناداری وجود دارد (001/0>P). همچنین بین مقاطع تحصیلی کاردانی با کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عمومی با میزان اهمیت ملاک های انتخاب همسر تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P).

نتیجه گیری

انتخاب همسر براساس معیارهای صحیح از مهم ترین عوامل موثر بر ازدواج موفق می باشد؛ به منظور حفظ و ارتقا سلامت دانشجویان به نظر می رسد دانشجویان لازم است به سلامت روان و حس مسیولیت پذیری و عفت و پاکدامنی در انتخاب همسر نسبت به سایر موارد اهمیت بیشتری بدهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
968 تا 979
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!