اثر تمرینات اصلاحی بر وضعیت پاسچر کف پا و تعادل دختران کاراته کار دارای کف پای صاف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 کاراته ازجمله ورزش های رزمی محبوب در سرتاسر جهان است و ناهنجاری کف پای صاف از شایع ترین ناهنجاری ها در افراد شرکت کننده در این ورزش است. این ناهنجاری می تواند بر تعادل ایستا و پویا در افراد تاثیر منفی بگذارد، بنابراین هدف از این تحقیق بررسی اثر تمرینات اصلاحی بر وضعیت پاسچر کف پا و تعادل دختران کاراته کار دارای کف پای صاف است.

مواد و روش ها:

 این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که در 2 مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. 40 دختر کاراته کار مبتلا به ناهنجاری کف پای صاف منعطف، به عنوان آزمودنی وارد این پژوهش شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (سن:1/81±20/00، قد: 6/49±161/40 و وزن: 6/56±55/27) و کنترل (سن:2/19±21/02، قد: 4/23±160/40 و وزن: 3/90±55/75) تقسیم شدند. از تمامی آزمودنی ها شاخص افت ناوی به منظور بررسی وضعیت کف پا به عنوان یکی از معیارهای ورود به تحقیق گرفته شد. از تمامی آزمودنی ها آزمون سیستم نمره دهی خطای تعادل و آزمون تعادلی Y به ترتیب برای بررسی تعادل ایستا و پویا گرفته شد. گروه آزمایش به انجام 6 هفته تمرینات اصلاحی پرداختند، اما گروه کنترل در این مدت تمرین خاصی را انجام ندادند. پس از 6 هفته مجددا آزمون ها تکرار شد. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS انجام شد و به منظور بررسی تفاوت های بین گروهی از آزمون تحلیل کوواریانس و به منظور بررسی تغییرات درون گروهی از آزمون تی همبسته استفاده شد. 

یافته ها :

یافته های این تحقیق نشان داد گروه تمرینات اصلاحی در پس آزمون به طور معناداری در شاخص افت ناوی و همچنین در هر 3 جهت آزمون تعادلی Y و در آزمون سیستم نمره دهی خطای تعادل عملکرد بهتری را نسبت به پیش آزمون داشته است (0/0001=P)، اما در گروه کنترل تفاوت معناداری بین 2 مرحله آزمون مشاهده نشد (0/05<P). همچنین در مقایسه بین گروهی مشاهده شد که در پس آزمون در متغیرهای شاخص افت ناوی و همچنین در هر 3 جهت آزمون تعادلی Y و در آزمون سیستم نمره دهی خطای تعادل گروه آزمایش نتایج بهتری را نسبت به گروه کنترل به دست آورده است (0/05>P).

نتیجه گیری:

 نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد 6 هفته تمرینات اصلاحی جامع به طور معناداری باعث بهبود پاسچر کف پا، تعادل ایستا و تعادل پویا در دختران کاراته کار دارای کف پای صاف منعطف شده است. باتوجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش به نظر می رسد تمرینات جامع اصلاحی بتوانند در این گروه در جهت بهبود تعادل ایستا و پویا و همچنین پاسچر کف پا مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!