شاخص های کلیدی عملکرد در داشبورد مدیریتی دیالیز: ابزاری مناسب برای پایش کیفیت خدمات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

باتوجه به تاثیر کیفیت خدمات ارایه شده در بخش دیالیز بر میزان بقا و کیفیت زندگی بیماران همودیالیز، پایش عملکرد این بخش حیاتی می باشد. شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد می تواند نقش مفیدی در پایش کیفیت خدمات بخش دیالیز داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در داشبورد مدیریتی دیالیز می باشد.

روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 346 نفر از متخصصان نفرولوژی در سطح کشور بودند که از طریق روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به دست آمد. درمجموع 40 شاخص کلیدی عملکرد در 3 رده اصلی: ساختار (16)، فرایند (11) و پیامد (13) طبقه بندی شدند. داده ها با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که از دیدگاه متخصصان نفرولوژی در شاخص های ساختاری علت زمینه ای نارسایی کلیه، بیماری همراه، گروه خونی و ابتلا به بیماری های ویروسی، وزن خشک و سابقه پیوند کلیه در شاخص های فرایندی، نوع صافی، نوع دسترسی به رگ و مدت زمان دیالیز و همچنین در شاخص های پیامد Kt/V ،URR ،nPCR و عفونت فیستول مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد بخش دیالیز شناسایی شدند.

نتیجه گیری

از 40 شاخص کلیدی عملکرد تعیین شده در پرسش نامه، 31 شاخص در 3 رده اصلی (ساختار12، فرایند 8 و پیامد 11) انتخاب شدند. شناسایی دقیق شاخص کلیدی عملکرد و استفاده از آن ها در پایش مستمر عملکرد مراکز دیالیز می تواند در بهبود کیفیت خدمات، مدیریت بهینه منابع و ارتقای ایمنی بیماران مثمرثمر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!