ترسیم ساختار علمنگاشتی اینفودمیک حوزه کووید-19(مطالعه کاربردی)

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه، با گسترش و همه گیری ویروس کرونا در سطح بین المللی، اینفودمیک نیز شیوع یافته است که جای تامل دارد. سازمان بهداشت جهانی به لزوم توجه به این حوزه اشاره کرده است. نقش اینفودمیک در واکسیناسیون نیز می تواند مهم باشد، بنابراین پژوهش حاضر به ترسیم نقشه علم نگاشتی اینفودمیک حوزه کووید-19 می پردازد.

روش ها

مطالعه حاضر از نوع کاربردی-علم سنجی است. داده ها از وبگاه علوم و پابمد استخراج شد. جامعه را تمامی مدارک تولیدشده در حوزه اینفودمیک (شامل اطلاعات اشتباه سهوی و عمدی و شایعات ایجادشده توسط رسانه ها، افراد و صفحات وب و غیره) ویروس کووید-19 که در بازه زمانی سال های 2019 الی 2022 تولید شده است، تشکیل می دهند. برای ترسیم ساختار علمی، از نرم افزار علم سنجی ویس ویویر بهره گرفته شد.

یافته ها

خروجی های پایگاه وب آو ساینس نشان داد که مقولات بهداشت حرفه ای و عمومی، مهم ترین مقولات مورد مطالعه و لوفتوس نویسنده ای بود که بیشترین تولیدات علمی را داشته است. کشورهای ایالات متحده امریکا، انگلیس و استرالیا رتبه اول تا سوم و ایران رتبه 33 جهان را به خود اختصاص داده است. نقشه علم نگاشتی حاصل از پایگاه ها نشان از هم رخدادهای دولت، واکسیناسیون و رسانه های اجتماعی به عنوان مهم ترین آیتم های تشکیل دهنده نقشه ها بود.

نتیجه گیری

برای کنترل اینفودمیک حوزه کووید-19 نیاز به سیاستگذاری در حوزه اطلاعات منتشرشده در شبکه های اجتماعی و نقش دولت ها در کنترل آن است. توجه به ارتباط اینفودمیک با نرخ واکسیناسیون از مهم ترین آیتم های مرتبط با اینفودمیک حوزه کووید-19 می باشد که نیازمند سیاستگذاری صحیح از سوی وزارت بهداشت در این حوزه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!