تحلیل مولفه های رفتار سیاسی کارگزاران حکومتی بر مبنای قرآن و نهج البلاغه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با عنوان «تحلیل مولفه های رفتار سیاسی کارگزاران حکومتی بر مبنای قرآن و نهج البلاغه» و با هدف سیری تحقیقی در تحلیل مولفه های رفتار سیاسی کارگزاران حکومتی با شاخص قراردادن قرآن و نهج البلاغه و با رهیافت تاریخی و روش کتابخانه ای و اسنادی انجام شد.

مواد و روش ها

از آنجا که منابع مورد استفاده در این تحقیق آیات قرآن، خطبه ها و نامه ها و حکمت های نهج البلاغه و کتب مفسرین است، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. چارچوب نظری این پژوهش بر پنج عنصر اصلی استوار است که مدل مفهومی این پژوهش را تشکیل می دهد. اول: شناسایی آفت ها و آسیب های فراروی حاکمان. دوم: عوامل و روش های تربیت سیاسی و راه های تقویت ویژگی های مثبت کارگزاران. سوم: معیارهای حضرت در انتخاب کارگزاران حکومتی. چهارم: بررسی جلوه هایی از اخلاق سیاسی پیامبر پس از تشکیل حکومت. پنجم: خصوصیات و معیارهای ارزشی و رفتاری کارگزاران.

یافته ها

این پژوهش به نتایج زیر دست یافته است: رفتار سیاسی کارگزاران حکومتی بر نوع قضاوت مردم تاثیرگذار است. آثار و پیامدهای آگاهی و عمل به این مولفه ها توسط کارگزاران حکومتی دارای آثار و پیامدهایی می باشد. از جمله قرآن کریم به جهت پرداختن به تمام ابعاد زندگی انسان، ارایه اصول و قواعد برای حاکمیت بهتر را فروگذار نکرده است و با بیان مثال هایی در قرآن ارایه طریق نموده است. نیز امامان معصوم (علیهم السلام) هم که قرآن ناطق هستند، به این موضوع پرداخته اند. و انسان معاصر تا اندازه زیادی می تواند از مولفه های تربیتی قرآن و نهج البلاغه برای اداره حیات سیاسی اش در حال و آینده بهره ببرد. امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) به عنوان بهترین جامعه شناس در مدت کوتاه اما موفق و پربار حکومت عدل خویش، همواره طی ارسال نامه هایی به کارگزاران حکومتش،  به بهترین وجه به ارشاد ایشان، جهت ارتقاء آگاهی و بالا بردن سواد سیاسی شان توجه داشته اند.

نتیجه گیری

هرچه جامعه آگاه تر باشد مسیولین کارآمدتر انتخاب می کنند و تربیت یافتن صحیح دو گروه مردم و حکومتی آن در بعد سیاسی پیامدها و تاثیرات دو سویه دارد. کارگزاران باید سعی کنند کمتر مردم را موعظه نمایند و برای رفع مشکلات به صورت عملی وارد میدان شوند. لکن با ریل گذاری در سبک زندگی مردم و سرلوحه قراردادن اخلاق و منش شهدا، برنامه ها و وظایف خود را به طریق مطلوب اجرا نمایند. دولت باید در دانشگاه ها به ایجاد رشته هایی بپردازد که به طور خاص به تربیت عنصرهای مسیول جهت به دست گیری کرسی های حکومتی مبادرت ورزد. اینکه یک نفر یا چند نفر بیایند و مسیولیتی به عهده بگیرند بدون اینکه حتی آشنا با اصول و قواعد در زمینه سیاست باشند، با اهداف ایجاد دولت و حکومت صالح و کارآمد مغایرت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!