تحلیل مفهوم معلمی بر اساس متون اسلامی به منظور جذب هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این اجرای این پژوهش تحلیل مفهوم معلمی براساس متون اسلامی بود.حوزه پژوهش حاضر متون اسلامی وبه طور مشخص، قرآن و نهج البلاغه با استفاده از رویکرد هدفمند بود.

مواد و روش ها

روش پژوهش از نوع  تحلیل محتوا بود که ابتدا مولفه های معلمی بر اساس تحلیل متون اسلامی و به طور مشخص، قرآن ونهج البلاغه استخراج شد در مرحله دوم بر اساس مفاهیم استخراج شده ابتدا مفاهیم معلمی براساس تحلیل متون اسلامی و به طورمشخص، قرآن کریم ونهج البلاغه استخراج شده و سپس مفاهیم  با مقوله های جایگزین شده، هم دسته شده است.در مرحله سوم کد مفاهیم مرتبط با موضوع پژوهش از هر پاراگراف استخراج شد و در مرحله چهارم کد مفاهیم استخراج شده در دسته های هم مفهوم قرار گرفتند و در مرحله پنجم برای دسته های هم مفهوم، نام وعنوان مناسب که بیانگر مقوله اصلی پژوهش است تبیین شد.روش کد گذاری و پاراگراف به عنوان واحد تحلیل، جهت تجزیه و تحلیل متون استفاده شد. جهت سنجش روایی محتوایی از ضریب لاوشه (CVR) استفاده شد و پرسشنامه به صورت نمونه گیری هدفمند در اختیار یازده نفر از استادان علوم تربیتی و تعلیم وتربیت  قرار گرفت و در سطح 59 صدم مورد تایید قرار گرفت. CVR82 و تعداد 13 گویه با ضریب CVR100 مورد توافق قرار گرفتند و در نهایت پرسشنامه بر اساس نظر استادان مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها

بنابراین نتایج حاصل از پژوهش که به عنوان تحلیل مفهوم معلمی براساس متون اسلامی استتوسط محقق در 9 مقوله شامل: (تهذیب نفس، علم ودانش، سعه صدر، آراستگی، راهنمایی، عدالت، صراحت بیان، تواضع، مهربانی) مشخص گردید.

نتیجه گیری

بنابراین می توانند اثر تعیین کننده ای بر جذب هییت علمی دانشگاه فرهنگیان داشته باشند و استفاده از آنها در فرآیند جذب هییت علمی موثر و مفید می باشد و عامل بسیار مهمی در جذب هییت علمی توانمند و در نهایت تربیت معلمانی توانمند در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!