بررسی ارتباط توانمندی روانشناختی با عملکرد و رضایت شغلی ماماهای شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توانمندی روانشناختی بازتابی از درک کارکنان در مورد کنترل محیط کاری می باشد و از نظر روانی نیروی ایجادکننده انگیزش بوده که توان عملکردی آنها را افزایش میدهد. این متغیر در برخی از مشاغل سنجیده شده است، اما با توجه به متفاوت بودن شرایط شغلی می تواند نتایج مختلفی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانمندی روانشناختی با عملکرد و رضایت شغلی در ماماهای شاغل در بیمارستان های علوم پزشکی مشهد انجام شد.

روش ها

این مطالعه ی توصیفی همبستگی با مشارکت 85 ماما انجام شد. داده های مطالعه از طریق فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه های توانمندی روانشناختی اسپریتزر، رضایت شغلی مینه سوتا وعملکرد شغلی پترسون جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نرم افزار spss نسخه 19 و با استفاده از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن،رگرسیون،کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد. سطح معناداری P کمتر از0/05 منظور گردید.

نتایج

میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 8/1 ±31//33 بود. بین توانمندی روانشناختی، رضایت شغلی و عملکرد شغلی به ترتیب ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت (0/491, rs= 0/001p<)،  (0/6, rs= 0/001p<). همچنین بین رضایت شغلی و عملکرد شغلی ارتباط مستقیم و معنادار مشاهده گردید (0/6, rs= 0/001p<). از بین تمام مولفه های توانمندی روانشناختی، تنها متغیر احساس معناداری و موثر بودن با تغییرات نمرات رضایت شغلی و عملکرد شغلی رابطه معنی داری داشت.

نتیجه گیری

توانمندسازی روانشناختی، احساس معناداری و موثر بودن به عنوان پیشبین هایی برای رضایت و عملکرد شغلی بودند. تلاش برای بهبود توانمندسازی پرسنل و در نظر گرفتن راهکارهایی برای افزایش احساس معناداری و موثر بودن می تواند یک استراتژی ارزشمند توسط مدیران در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!