تجارب مادران از چالش های تغذیه شیرخواران با شیر مادر: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ترویج تغذیه با شیر مادر را یکی از راهبرد های مهم برای رشد و بقای کودکان بیان کرده است.  این مطالعه با هدف تبیین تجارب مادران از چالش های تغذیه شیرخواران از شیر مادر در جنوب شرق ایران انجام شده است.

روش‎ها: 

این مطالعه کیفی در سال 1401 در شهر زاهدان، با بالاترین نرخ تولد در کشور، انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل مادران دارای فرزند زیر یکسال بود که به هر دلیلی از شیر خود برای تغذیه کودک استفاده نمی کردند بود. افراد به روش نمونه‎گیری هدفمند وارد مطالعه شده و نمونه‎گیری تا زمان اشباع داده ها انجام گردید. جمع آوری داده به صورت مصاحبه در پایگاه های سلامت و با استفاده از راهنمای سیوالات انجام شد.  جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید.

یافته‏ ها:

  تحلیل داده ها منجر به پدیدار شدن چهار مضمون اصلی و 17 طبقه شامل: 1. عوامل مرتبط با مادر (شامل طبقات بیماری مادر، ویژگی های جسمی و ارثی، سوء تغذیه مادر، استفاده از دارو، عدم دوشیدن شیر مادر، خرافات و دلایل مذهبی)، 2. عوامل مرتبط با نوزاد (شامل طبقات بیماری نوزاد و عدم تمایل نوزاد به مصرف شیر مادر)، 3. عوامل مرتبط با خانواده (نداشتن وقت کافی، داشتن دو شیر خوار همزمان، فاصله ی زیاد بین دو بارداری و دوری نوزاد از مادر) و 4. ویژگی های شیرخشک (شامل طبقات وابستگی نوزاد به شیر خشک در استفاده مقطعی، وزن دهی بیشتر به نوزاد و بیدار نشدن نوزاد در شب)  شد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر حاکی از تاکید بیشتر به مسیله آموزش و دادن آگاهی به مادران شیرده می باشد. آگاهی مادران شیرده از فواید و علل الخصوص مضررات عدم شیردهی می تواند نقش مهمی در ادامه تغذیه انحصاری نوزاد داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!