بررسی ارتباط میزان بیان ژن COX-2 باعلائم کلینیکوپاتولوژیک و پیش آگهی در بیماران مبتلا به سرطان معده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعه حاضر جهت بررسی ارتباط میزان بیان ژن COX-2 با علایم کلینیکوپاتولوژیک و پیش آگهی در بیماران مبتلا به سرطان معده طراحی شده است.

روش بررسی

مطالعه توصیفی-تحلیلی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده در بازه زمانی سال های 1387 لغایت 1398 به بررسی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) شهر مشهد، ایران، پرداخته است. در این مطالعه اطلاعات دموگرافیک بیماران، علایم بالینی بیماران، یافته های مربوط به تومور، نوع جراحی و سطح بیان ژنCOX-2  (با استفاده از تکنیک Real time PCR) ثبت و بررسی گردید. داده های ثبت شده با استفاده از نرم افزارversion 16  SPSS و با بکارگیری شامل آزمون های مجذور کای، دقیق فیشر، ضریب توافق گاما، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و یا آزمون کروسکال والیس در سطح معناداری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

از بین 110 بیمار وارد شده به مطالعه، تعداد 55 بیمار، با توجه به معیارهای تعریف شده، مورد بررسی قرار گرفتند. در این بین 21 (38/2%) نفر از بیماران دارای مقادیر کاهش یافته بیان ژن بودند، در 18 (32/7%) بیمار بیان ژن در محدوده نرمال قرار داشت و در 16 (29/1%) نفر افزایش بیان ژن دیده شد. میانگین ماه های بقای بیماران پس از جراحی، 17/41±23/07 ماه به دست آمد. در مطالعه حاضر ارتباط معنادار آماری بین افزایش بیان ژن COX-2 و علایم بالینی، سن، جنسیت، بقا (بر اساس ماه)، پیشرفت تومور، نوع جراحی، ویژگی های بافت شناسی، سابقه خانوادگی سرطان و سایر موارد یافت نشد (0/05> P)؛ ولیکن در نظر گرفتن بقای سالیانه در دسته بندی سالیانه، ارتباط معناداری را با میزان بیان ژن COX-2 نشان داده است (0/028=P).

نتیجه گیری

علی رغم عدم یافتن ارتباط معنادار بین بیان ژن COX-2 و پارامترهای بررسی شده در بیماران مبتلا به سرطان معده در این مطالعه، وجود ارتباط معنادار بین میزان بیان ژن و میزان بقای سالیانه بیماران از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
6561 تا 6572
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!