پوزیشن های زایمان طبیعی از منظر طبیبان متقدم (قرن های 3-13)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان و مادر شدن از مهم ترین وقایع در زندگی هر کس است. از زمان های گذشته در تمامی تمدن ها از وضعیت قرارگیری زایو به عنوان راهی برای تسهیل و تسریع زایمان استفاده شده است و یکی از تدابیر مهم و موثر در روند لیبر و زایمان است. نظر به سابقه غنی طب سنتی و راهبردی بودن دستورات آن، می توان انتظار داشت که با شناسایی وضعیت های قرارگیری زایو که در منابع کهن طب سنتی ارایه شده، بتوان گام مهمی در پیشگیری از طولانی شدن روند زایمان، دشوارزایی و در نهایت کاهش میزان سزارین و افزایش سلامت مادر و نوزاد برداشت.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه ی کتابخانه ای می باشد که در آن متون معتبر طب سنتی شامل کفایه الطب، الحاوی، قانون، مفرح القلوب، خلاصه الحکمه و یازده کتاب دیگر مورد مطالعه ی مستقیم قرار گرفته و مطالب مرتبط با وضعیت قرارگیری زایو جهت تسهیل زایمان جمع آوری و با رعایت اصل امانت داری ارایه گردید.

یافته ها

در مطالعه ی حاضر در راستای تسهیل زایمان، به وضعیت های چمباتمه، نشسته، سجده، ایستاده و نیمه نشسته اشاره شده است و جهت افراد چاق یا دارای توده های لگنی و شکمی، وضعیت سجده توصیه و برای موارد انحراف بدن جنین به سمت چپ یا راست و قدام یا خلف، قرارگیری زایو در وضعیت مخالف با سمت انحراف یا اصلاح با دست ذکر شده است و در نهایت بهترین وضعیت قرارگیری جهت زایمان، نشستن روی صندلی معرفی شده است.

نتیجه گیری

در متون طب سنتی نه تنها به انواع پوزیشن های مورد استفاده در پزشکی رایج، اشاره شده است بلکه پوزیشن های جدیدی مثل وضعیت سجده برای افراد چاق، حرکت مشابه تاب سواری، پایین و بالارفتن از پله و نشست و برخاست ناگهانی نیز معرفی شده است که با انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه به نظر می رسد می توان از آنها برای تسهیل و تسریع زایمان و رفع دشوارزایی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!