بررسی شاخص های کالبدی موثر در ایجاد حریم به عنوان عامل ارتقاءدهنده رضایتمندی مشتریان در رستوران (مقایسه تطبیقی رستوران لمنز و چوجی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با افزایش روزافزون رقابت در صنعت رستورانداری، رضایت مشتریان به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت و سودآوری رستوران ها مورد تاکید قرار گرفته است. توجه به محیط رستوران و ایجاد حریم برای مشتریان از عوامل اصلی رضایتمندی است و نقش زیادی در جذب مشتری دارد.علیرغم اهمیت مسیله حریم از جنبه های گوناگون، متاسفانه در حوزه برنامه ریزی و طراحی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش واکاوی مولفه های کالبدی موثر در ایجاد حریم در فضای رستوران و بررسی نحوه تاثیر هر کدام از مولفه ها بر رضایتمندی مشتریان می باشد. لذا پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این است که عوامل موثر در ایجاد رضایتمندی در رستوران کدامند؟ چه مولفه های کالبدی درطراحی رستوران موجب ایجاد حریم خواهند شد؟ این مولفه ها در هر کدام از نمونه های موردی)رستوران لمنز و چوجی(چگونه عمل کرده اند؟پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از حیث روش، کیفی است. در گام اول با بررسی مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، مدل مفهومی پژوهشاستخراج شده است و در گام دوم از طریق مطالعات میدانی به مقایسه تطبیقی شاخص های موثر در ایجاد حریم در نمونه های موردی پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد، شاخص های کالبدی موثر در ایجاد حریم در محیط رستوران شامل: استفاده از پارتیشن، تفکیک رنگ در کفیا جداره، استفاده از نور موضعی، تغییر ارتفاع سقف، استفاده از پوسته نیمشفاف و استفاده از فلاورباکس میباشد. تحلیلها نشان میدهد در نمونه موردی رستوران لمنز، مهمترین عامل ایجاد حریم تغییر ارتفاع و فرم سقف و در رستوران چوجی مهمترین عامل ایجاد حریم استفاده از پارتیشن های چوبی نیمه شفاف میباشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!