شبیه سازی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران پزشکی با رویکرد مدل سازی مبنا عامل (مطالعه موردی: بیمارستان های شهر یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزه های نوین گردشگری پیشرفته است. یکی از روش های افزایش جذب گردشگر و تاثیر گذاری بر تصمیم گیری گردشگران برای انتخاب مقصد، تبلیغات است. این پژوهش با هدف، شبیه سازی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای شهر یزد انجام گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی در دسته تحقیقات توصیفی - تحلیلی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را استادان دانشگاه و متخصصان صاحب نظر در حوزه گردشگری پزشکی، مدیران بیمارستان ها و مراکز درمانی در شهر یزد تشکیل داد. برای نمونه گیری از روش گلوله برفی استفاده شد. گردآوری اطلاعات از طریق مرور متون، پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان انجام شد. برای تحلیل داده ها از رویکرد تلفیقی و نوآورانه ی مدل سازی عامل محور و روش تاگوچی بهره گرفته شد و نرم افزارهای مورد استفاده انی لاجیک و مینی تب بود.

نتایج

 نتایج پژوهش حاصل از اجرای سناریوها نشان داد که از بین ابزارهای تبلیغات، میزان تاثیرگذاری تبلیغات اینترنتی از سایر ابزارها بیش تر است و تبلیغات تلویزیونی، مجلات تخصصی گردشگری و سمینار و کنفرانس ها در رتبه های بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. به عنوان خروجی نهایی پژوهش، بررسی اثرات اصلی مربوط به هر ابزار تبلیغاتی منجر به شناسایی سطح مناسب هریک از ابزارها و ارایه مطلوب ترین سناریو مبتنی بر برنامه تبلیغاتی بیمارستان های شهر یزد شد.

نتیجه گیری

با توجه به آن که از بین ابزارهای تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی بیش ترین میزان تاثیرگذاری بر جذب گردشگر پزشکی دارد، مدیریت بیمارستان ها برای جذب بیش تر گردشگران در حوزه پزشکی، باید بر تبلیغات اینترنتی تاکید ویژه داشته باشند تا از این طریق اطلاعات بیش تری در اختیار گردشگران قرار گیرد و تقاضا برای گردشگری پزشکی افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!