حقوق متهم تحت نظر و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی شهروندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقنن جمهوری اسلامی ایران نیز از میان مقررات ناظر به حقوق دفاعی متهم، این تحولات مهم را در نظر گرفته و توجه و حمایت از متهم از همان آغاز فرایند کیفری (مرحله کشف جرم) موردنظر قانون گذار قرارگرفته است. قانون آیین دادرسی کیفری با تاثیرپذیری از الگوی جهانی دادرسی عادلانه و استفاده از مطالعات تطبیقی با اتخاذ رویکردهای نوین از نظام دادرسی تفتیشی در مرحله تحقیقات مقدماتی فاصله گرفته است. حفظ امنیت و رعایت حقوق شهروندان پس از رفع مایحتاج اولیه انسانی در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

روش تحقیق: 

پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر از حیث نوع، کیفی و ازنظر روش، توصیفی و تحلیلی است و مبتنی بر توضیح، تبیین، تشریح و استدلال بر اساس مطالب استخراج شده از منابع می باشد.

یافته ها

برقراری عدالت کیفری جز در پرتو برگزاری دادرسی عادلانه مبتنی بر فراهم نمودن حق دادخواهی و دفاع برای متهم ممکن نخواهد بود؛ چراکه عدم توجه به حقوق دفاعی متهم و رعایت نکردن آن ممکن است به مجرمیت بی گناه و آزادی مجرم بیانجامد و اقداماتی که برای ترمیم اخلال در نظم و امنیت عمومی و جلوگیری از تضییع حقوق افراد جامعه صورت می گیرد، نتیجه عکس داده و به اخلال در نظم و تضییع حقوق شهروندان منجر شود.

نتایج

حفظ حقوق متهم در دوره تحت نظر در نظام کیفری و حقوق اجتماعی ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، زیرا حفظ این حقوق در جهت حفظ کرامت، شخصیت و جایگاه اجتماعی متهم در قانون و اجتماع است و از تخریب شخصیت و جایگاه والای انسانی افراد جلوگیری می کند و درنهایت امنیت اجتماعی را برای شهروندان به ارمغان می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!