تدوین ابزار غربالگری حرکتی عملکردی در تنیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برخلاف اهمیت ابزار غربالگری حرکتی عملکردی و نرخ شیوع آسیب 34/4 آسیب در هر هزار ساعت در رشته ی تنیس، تاکنون هیچ پروتکل استاندارد غربالگری حرکتی عملکردی اختصاصی رشته ی تنیس وجود نداشته است. بنابراین، هدف از مطالعه ی حاضر، تدوین ابزار غربالگری حرکتی عملکردی در رشته ی تنیس است.

روش ها

جامعه ی آماری برای داده های کیفی در این تحقیق شامل همه ی کارشناسان و متخصصان حوزه ی تنیس اعم از مربیان، مدرسان و فیزیوتراپیست ها بود و از بین آن ها هجده نفر به صورت تصادفی هدفمند به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به وسیله ی مصاحبه ی ساختارمند صورت گرفت. مصاحبه ها عمدتا در آکادمی های تنیس، مطب پزشکان، فیزیوتراپیست ها و دفتر اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شد. شش طبقه ی آزمون که جامعیت کافی برای دستیابی به ابزار مدنظر از طریق آن ها وجود داشت، طراحی و در پرسش نامه ی کیفی برای این شش طبقه یازده سوال تدوین شد. پس از تعریف آزمون های اولیه، مصاحبه ها کدگذاری گردید و در این مرحله کدگذاری ها کنترل و پایایی سنجی شدند. دو نمونه از مصاحبه ها را کدگذار دیگری، کدگذاری کرده و بعد از تایید پایایی کدگذاری ها، مصاحبه ها به شکل کامل کدگذاری شدند. مصاحبه ها با استفاده از نسخه ی یازده نرم افزار MAXQDA  تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج مصاحبه ها برای تعیین آزمون هایی که صلاحیت قرارگیری در ابزار را دارند، تحلیل شد. در فرایند تحلیل، کدهای اولیه مشخص و درنهایت از 108 آزمون بالقوه موجود، 27 آزمون شناسایی شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد این ابزار با وجود ویژگی هایی نظیر نمره گذاری ساده ی پایایی و روایی پذیرفته شده، امکان اجرا در زمان کوتاه و قابلیت به کارگیری در پژوهش های مختلف، ابزاری مناسب و کاربردی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!