طراحی مدل ساختار سازمانی کیفیت محور مبتنی بر هوش هیجانی کارکنان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف طراحی الگوی ساختار سازمانی بر مبنای مولفه های کیفیت جامع و هوش هیجانی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام گردید.

روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی کاربردی و مبتنی بر پرسش نامه بوده است. مولفه ها با مطالعه ی کتابخانه ای در قالب مدل پیشنهادی اولیه و اعتبارسنجی خبرگان حوزه ی مدیریت و بهداشت و درمان تعیین شده است. ابزار پژوهش شامل سنجش انتظارات و درک مصرف کنندگان، شاخص های کیفیت خدمات بیمارستانی آل عمران، احساسات هوش هیجانی سالووی و میر بود. برای این منظور 273 پرسش نامه با نمونه گیری طبقه بندی شده ی تصادفی به صورت آنلاین برای نمونه ها فرستاده شد و سپس تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و روایی انجام شد.

یافته ها

هشت مولفه ی ابعاد ساختار کیفیت مدار بر هشت مولفه ی خدمات کیفیت مدار تاثیر مثبتی داشت (76/0=β، 76/0=P). هشت مولفه ی ابعاد ساختار کیفیت بیشترین تاثیر را بر«الزام اخلاقی» و کمترین تاثیر را بر«زیبایی فضا» از میان هشت مولفه ی خدمات کیفیت داشت. هر سه مولفه ی هوش هیجانی تاثیر مثبت بر هشت مولفه ی ابعاد ساختار کیفیت مدار و هشت مولفه ی خدمات کیفیت داشت. هوش هیجانی بیشترین تاثیر را بر«تعیین اهداف استراتژیک» و کمترین تاثیر را بر «اندازه» از مولفه ی کیفیت مدار و همچنین از مولفه ی ابعاد خدمات کیفیت بیشترین تاثیر را بر روی «الزام اخلاقی» مدار و کمترین تاثیر را بر «زیبایی محیط» داشت.

نتیجه گیری

باتوجه به تاثیر میانجی هوش هیجانی بر رابطه ی میان ساختار و خدمات کیفیت مدار، ضروری است در ساختار سازمانی بیمارستان ها به عوامل موثر برای ارایه ی خدمات درمانی با کیفیت از دیدگاه مشتریان توجه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!