بررسی عوامل موثر بر صلاحیت حرفه ای مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه بحث صلاحیت های حرفه ای مدیران در راس همه ی مسایل است. اگر مدیری تفکر راهبردی نداشته باشد و نتواند راهکارهای مناسب را با تفکر سریع درک کند، هرگز نمی تواند سازمان را به تحقق اهداف و به کارگیری روش های مناسب هدایت کند. پژوهش حاضر در نظر دارد به شناسایی عوامل موثر بر صلاحیت حرفه ای مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بپردازد.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. 93 نفر از مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جامعه ی آماری این پژوهش را تشکیل می دهند. روش مطالعه توصیفی مقطعی است که در سال 1400 انجام شده است. با استفاده از مطالعات میدانی و روش دلفی، مولفه های موثر بر صلاحیت حرفه ای مدیران آموزشی بیمارستان شناسایی شد برای این منظور، پرسش نامه ای درباره ی شناسایی عمیق تر عوامل موثر بر صلاحیت حرفه ای طراحی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه ی ده نرم افزار لیزرل Linear‎ Structural‎ Relations (LISREL‎) و همچنین نرم افزار میک مک MICMAC ورژن 5.3.0 انجام شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که عوامل فردی با میانگین رتبه ی 04/3، عوامل سازمانی با میانگین رتبه ی 72/2 و عوامل نهادی با میانگین رتبه ی20/2 مهم ترین عوامل موثر بر صلاحیت های حرفه ای در بیمارستان های آموزشی علوم پزشکی شیراز هستند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که شناخت ابعاد شایستگی های مدیران هم برای توسعه و هم برای ارزیابی، عامل اساسی به شمار می رود. برای انتخاب افراد شایسته باید ضابطه و ملاک وجود داشته باشد و این ضوابط باید به گونه ای انتخاب شوند که بتوان آن ها را در دانشگاه سنجید.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!