بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرسنل اتاق عمل در شرایط کووید- 19 در بیمارستانهای استان گیلان در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

کارکنان بهداشت و درمان در خط مقدم در تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران مبتلابه کووید- 19 هستند که م یتواند بارروانی، استرس و اضطراب پرسنل را زیاد کند. هدف ما از این مطالعه، بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان اتاق عمل در شرایط کووید- 19 می باشد.

روش بررسی:

 این مطالعه توصیفی بر روی کارکنان اتاق عمل بیمارستان های استان گیلان در سال 1400 انجام شد. متغیرهای موردارزیابی در این مطالعه شامل بررسی ارتباط سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، وضعیت استخدامی با اضطراب افراد می باشد. جهت جمع آوری داده ها در این مطالعه از پرسش نامه استاندارد استرس شغلی اسپیو استفاده شد و داد ه ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل تحلیل شد.

یافته ها :

در این مطالعه، 120 نفر مشارکت کردند که در بازه سنی 23 - 47 قرار داشتند. میانگین سنی افراد 79/ 8± 47 / 31 سال بود. امتیازب هدست آمده پرس شنامه اسپیو در گرو ه های مختلف به شرح زیر م یباشد: مردان نسبت به زنان استرس کمتری داشتند. افراد متاهل استرس بیشتری نشان دادند. ازنظر وضعیت شغلی افراد رسمی، کمترین استرس و افرادی که مشغول به خدمت سربازی می باشند،بیشترین استرس را دارند. ازنظر رشته تحصیلی، کارکنان بیهوشی بیشترین استرس را نشان دادند و کمترین امتیاز را رشته اتاق عمل داشتند. ازنظر سطح تحصیلات بیشترین امتیاز مدرک کارشناس یارشد و کمترین کاردانی دارند.

نتیجه گیری:

 نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که با افزایش سن، استرس شغلی هم افزایش م ییابد. ازنظر جنسیت، ز نها دارای استرس بیشتری بودند. ازنظر تاهل افراد متاهل استرس بیشتری را نشان دادند. این موضوع می تواند به علت داشتن خانواده و استرس مبتلا شدن خانواده با این ویروس باشد. ازنظر وضعیت شغلی افراد رسمی استرس کمتری را نشان دادند، ازنظر رشته تحصیلی، افراد مدرک بیهوشی استرس بیشتری دارند. ازنظر سطح تحصیلات، افراد با مدرک تحصیلی بالاتر استرس بیشتری نشان دادند

زبان:
فارسی
صفحات:
398 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2596035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!