حقوق دفاعی اشخاص تحت نظر قبل از بازجویی (مورد مطالعه حق تفهیم اتهام، داشتن وکیل و حضور فوری نزد مقام قضایی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پلیس در نظام حقوقی ایران به طور استثاء و طبق شرایط مشخصی حق دستگیری و بازجویی از اشخاص و تحت نظر قرار دادن آنان را دارد. لذا در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 الزاماتی برای رعایت حقوق شخص تحت نظر در نظر گرفته شده است، لکن اگر ضابطان دادگستری به آن اعتقاد و باوری نداشته باشند، هیچ گاه در عمل این حقوق در حد مورد انتظار مراعات نخواهد شد، هدف این پژوهش تاثیر الزامات اجرای قانون آیین دادرسی کیفری مصوب1392 بر رفتار ضابطان در رعایت حقوق شخص تحت نظر است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات کمی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از جامعه وکلا، ضابطان(پلیس آگاهی، مواد مخدر، اطلاعات و فتا)، قضات در تهران هستند که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند ابزار تحقیق، پرسشنامه است که اعتبار آن با روش محتوایی و صوری تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ87/.به دست آمد و از آزمون های تی، کلوموگروف - اسمیرینوف و فریدمن برای تحلیل استفاده شده است.

یافته ها

در این پژوهش رعایت حق تفهیم اتهام با میانگین66/3، تفهیم حقوق شخص تحت نظر به او با 95/4، حق معاینه پزشک 22/4 ، حق حضور فوری نزد مقام قضایی62/3، بیش از حد متوسط و در سطح زیاد ارزیابی شده است. هم چنین دسترسی شخص تحت نظر به وکیل با میانگین81/2 و حق تماس با خانواده و بستگان 32/2 کمتر از حد متوسط و در سطح پایین ارزیابی شده است.

نتیجه گیری

از دلایل اصلی عدم رعایت حقوق اشخاص تحت نظر از سوی ضابطان در این پژوهش ضعف در زیرساخت-های کشف جرم و ادله اثبات آن در برخی جرایم مهم، بهانه هماهنگی با مقام قضایی، مهم بودن جرم و امکان فراری دادن شرکاء و معاونین و امکان امحاء آثار جرم، از سوی ضابطان بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2596398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!