آثار تمرین موازی و محدودیت کالری بر آدیپوکاین های ضدالتهابی و حساسیت انسولینی در زنان چاق مبتلا به کبد چرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلال در تنظیم ترشح بین آدیپوکاین های التهابی و ضدالتهابی می تواند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت نوع دو شود. هدف پژوهش حاضر بررسی آثار تمرین موازی، محدودیت کالری و تمرین موازی+ محدودیت کالری بر سطوح آدیپوکاین های ضدالتهابی و حساسیت به انسولین در زنان چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 37 زن بیمار مبتلا به کبد چرب به صورت تصادفی در چهار گروه کنترل (9=n)، محدودیت کالری (9=n)، تمرین موازی (9=n) و تمرین موازی+ محدودیت کالری (10=n) تقسیم شدند. تمرین موازی به صورت ترکیبی از تمرین هوازی با شدت 40 تا 60 درصد ضربان ذخیره و تمرین مقاومتی با شدت 40 تا 60 درصد یک تکرار بیشینه، سه جلسه در هفته و به مدت 8 هفته اجرا شد. در گروه های محدودیت کالری، میزان کل کالری دریافتی روزانه 400-500 کیلو کالری طی 8 هفته کاهش یافت. نمونه های خونی ناشتا پیش و پس از مداخله اخذ شد. داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
تمرین موازی+ محدودیت کالری غلظت آدیپونکتین و آدیپولین سرمی را در مقایسه با گروه های محدودیت کالری و کنترل (هر دو، 026/0>p) و شاخص حساسیت انسولینی را نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش داد (027/0=p). همچنین، در غلظت آدیپونکتین و آدیپولین سرمی و شاخص حساسیت انسولینی گروه تمرین موازی نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار دیده شد (همه، 038/0>p). در گروه محدودیت کالری تنها شاخص حساسیت انسولینی نسبت به پیش آزمون افزایش معناداری داشت (004/0=p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد اجرای تمرین موازی به تنهایی و همراه با محدودیت کالری مداخله موثرتری در افزایش آدیپوکاین های ضدالتهابی و بهبود حساسیت انسولینی نسبت به صرفا محدودیت کالری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!