بررسی رابطه بین شاخص های آموزش مجازی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر آباده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همواره تابع عوامل مختلفی است که در این مطالعه شاخص های آموزش های مجازی (حمایت معلمان از دانش آموزان، کیفیت ارایه دروس و همچنین استفاده از فناوری های به روز) به عنوان مفاهیم مرتبط با آن مطرح شده است. پیرو همین موضوع، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین شاخص های آموزش مجازی معلمان با شاخص های پیشرفت تحصیلی انجام شده است.

روش ها

روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان سال آخر مدارس پسرانه مقطع ابتدایی شهر آباده به تعداد 56 مدرسه بود. برای تعیین نمونه موردنظر با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی سهمیه بندی شده از بین 65 مدرسه، 10 مدرسه به تصادف در نظر گرفته شد و از هر مدرسه نیز، یک کلاس با 15 نفر دانش آموز تعیین شدند و در مجموع تعداد 150 نفر به عنوان سهمیه های 10 کلاس منتخب پسرانه برای پاسخ به پرسش های طرح شده و در نهایت تحلیل یافته های این مطالعه در نظر گرفته شدند. ابزار مورد استفاده جهت سنجش ارتباط بین متغیرها، دو پرسش نامه شاخص های آموزش مجازی معلمان (دارای سه بعد) و پرسش نامه شاخص های پیشرفت دانش آموزان (دارای دو بعد) بود. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان در حوزه علوم تربیتی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جهت تحلیل یافته های این مطالعه در بخش آمار توصیفی از جداول و خروجی گرافیکی فراوانی نرم افزار SPSS نسخه 27 و جهت بررسی آمار استنباطی از معیارهای مدل سازی معادلات ساختاری حاصل از نرم افزار  Smart PLS نسخه 3 در راستای بررسی برازش مدل استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بین حمایت معلمان، کیفیت ارایه دروس و استفاده از فناوری های به روز با میزان یادگیری و حضور دانش آموزان رابطه معنادار وجود داشت (001/0P <).

نتیجه گیری

به نظر می رسد افزایش آمادگی ذهنی معلمان و درک بهتر از شرایط آموزش مجازی بین معلمان، به شرط اصلاح زیرساخت ها، در طولانی مدت می تواند به افزایش کیفی آموزش دروس و همچنین استفاده حداکثری و مفید از ابزار فناوری در محیط مجازی بین دانش آموزان منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
561 تا 572
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!