غفلت برنامه درسی سلامت از بهداشت بلوغ، تجارب زیسته دانش آموزان دختر پایه دوازدهم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهداشت بلوغ، شامل اصولی است که منجر به پایش و ارتقای سلامت جسمی و روانی می شود و لازم است که در زمینه آن آموزش های لازم به نوجوانان ارایه گردد.  پژوهش حاضر، تجربه زیسته دانش آموزان دختر از غفلت برنامه درسی سلامت و بهداشت از بهداشت بلوغ، را مورد بررسی قرار داده است.

روش کار

این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی، با مطالعه تجارب زیسته دانش آموزان می باشد. بر این اساس در سال 1401، تجارب زیسته 19 نفر از دانش آموز پایه دوازدهم با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بررسی شده است. انتخاب مشارکت کنندگان، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انجام شده است.به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با دو روش بازبینی توسط 12 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 4 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده ها بر اساس راهبرد کلایزی صورت پذیرفت.

یافته ها

از تحلیل داده ها، 237 کد ، 7 مضمون اصلی و 56 زیر مضمون به دست آمده است. مضمونهای مستخرج از پژوهش عبارتند از: غفلت عمومی از آموزش بلوغ، غلبه محدودیتهای سنتی فرهنگی، تک بعدی بودن آموزشهای بلوغ، مهارتهای بالای کادر پزشکی، توقعات غیرواقع بینانه از نوجوانان، موانع آموزش بلوغ، ضرورتهای آموزش بلوغ.

نتیجه گیری

برنامه ریزی آموزشهای بهداشت بلوغ بر اساس نقاط قوت کادر پزشکی، واقع بینی نسبت به بلوغ و توجه عمومی به آموزش آن یک ضرورت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!