تاثیر 6 هفته تمرینات تی آر ایکس بر عملکرد حرکتی عمومی و اختصاصی و کیفیت زندگی زنان میان سال مبتلا به اختلال کنترل حرکت کمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اختلال در کنترل حرکت تنه یکی از مکانیسم های مهم درگیر در بروز کمردرد مزمن است؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر 6 هفته تمرینات تی آر ایکس بر روی عملکرد حرکت عمومی و اختصاصی و کیفیت زندگی زنان میان سال مبتلا به اختلال کنترل حرکت کمر صورت گرفت.

روش ها

پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش را 30 زن میان سال مبتلا به اختلال کنترل حرکت کمر تشکیل می داد که به صورت هدفمند بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل طبقه بندی شدند. عملکرد حرکتی عمومی توسط آزمون های غربالگری حرکت عملکردی، عملکرد حرکتی اختصاصی (ویژه کمر) توسط آزمون های کنترل حرکت کمر لوماجوکی و استقامت عضلات ثبات مرکزی و کیفیت زندگی توسط فرم کوتاه پیمایش سلامت 36 آیتمی (SF-36) قبل و بعد از اجرای یک مداخله تمرینی ارزیابی شد. گروه آزمایش یک برنامه تمرینی تی آر ایکس را برای مدت 6 هفته (3 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند و آزمودنی های گروه کنترل طی این مدت به فعالیت های عادی روزانه خود پرداختند. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری تی وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 05/0 اجرا شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد میانگین تمامی متغیرهای مرتبط با عملکرد حرکتی عمومی (اندازه اثر 0/88 تا 1/50) و اختصاصی (اندازه اثر 0/95 تا 2/7) و کیفیت زندگی (اندازه اثر 1/65) در گروه آزمایش بعد از 6 هفته اجرای تمرینات تی آر ایکس از پیش آزمون به پس آزمون بهبود معنی داری داشته است (0/05>P)، در حالی که میانگین این متغیرها برای گروه کنترل از پیش آزمون به پس آزمون تغییر معنی داری نداشت (0/05P).

نتیجه گیری

بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت اجرای 6 هفته تمرینات تی آر ایکس باعث بهبود عملکرد حرکتی عمومی و اختصاصی زنان میان سال مبتلا به اختلال کنترل حرکت کمر می شود؛ بنابراین، متخصصان فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی می توانند از این تمرینات برای بهبود عملکرد حرکتی عمومی و اختصاصی در زنان میان سال مبتلا به اختلال کنترل حرکت کمر استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!