بررسی مولکولی تغییرات نوکلئوتیدی ژن های ATPase6 و MT-CYB در ژنوم میتوکندری بیماران مبتلا به پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) یک بیماری نادر و ارثی است که در آن پولیپ های پیش سرطانی متعددی در روده بزرگ بیمار ایجاد می شود. بیماری FAP درنتیجه جهش در ژن APC (5q21) ایجاد می شود. طبق تحقیقات جدید علاوه بر اختلالات هسته ای، اختلالات عملکردی میتوکندریایی نیز یکی از عوامل مهم سرطان زا و هم چنین هدف امیدوارکننده ای جهت درمان سرطان است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات نوکلیوتیدی ژن های ATPase6 و MT-CYB میتوکندری در بیماران مبتلا به FAP بود.

روش بررسی

در این مطالعه 9 خانواده ایرانی مبتلا به FAP جهت مطالعه جهش در ژن های میتوکندری مورد بررسی قرار گرفتند. بدین منظور، قطعه ای به طول bp558 که حاوی ژن ATPase6 بود و هم چنین قطعه ای حاوی ژن MT-CYB به طول bp853، با استفاده از روش Touchdown-PCR و تعیین توالی مطالعه شدند. نتایج حاصل از تعیین توالی با نرم افزارهای و پایگاه های بیوانفورماتیکی متعددی شامل ExPASy، SIFT، PSIPRED،PolyPhen-2 ، I-Mutant، PROVEAN، PredictSNP و PyMol مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

در این تحقیق در ژن ATPase6 میتوکندری پنج جهش مشاهده شد. سه جهش هم معنی (c.A8901G; p.L125L، c.C8958T; p.I144I و c.C8943T; p.P139P) و دو جهش غیر هم معنی (c.T8780C; p.L85P و c.G9133A; p.E203K) بودند. هم چنین در ژن MT-CYB دو جهش هم معنی (c.A15607G; p.K287K  و c.C15833T; p.L363L) و یک جهش غیر هم معنی (c.C15452A; p. L236I) مشاهده شد.

نتیجه گیری

در این مطالعه ژن های ATPase6 و MT-CYB در بیماران مبتلا به FAP بررسی شدند که به ترتیب 5 و 3 جهش و تغییر نوکلیوتیدی در بیماران مبتلا مشاهده گردید. با توجه به اینکه جهش های ژنوم میتوکندی می تواند در مسیر تومورزایی نقش داشته باشد، شناسایی جهش های جدید می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان موثر باشد. وجود مطالعات بیشتری برای تایید ارتباط بین جهش های میتوکندری و بیماری FAP مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
6632 تا 6645
لینک کوتاه:
magiran.com/p2598193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!