تدوین و هنجاریابی آزمون رشدی زبان فارسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

هدف اصلی این پژوهش در فقدان آزمون رشدی با هنجار متناسب با سن رشد کودکان برای زبان فارسی، تدوین آزمون رشدی روا و معتبر برای گردآوری داده های هنجار از کودکان 3 -7 ساله سالم فارسی زبان ایرانی است. از این آ زمون می توان برای شناسایی اختلال زبانی و سنجش شدت آن در کودکان فارسی زبان3 تا 7 ساله دارای اختلال های رشدی زبان در مقایسه با همتایان سنی آن ها نیز استفاده کرد.

روش بررسی:

 پژوهش حاضر به منظور تدوین و هنجاریابی آزمون رشدی زبان فارسی به عنوان یک ابزار توصیفی روا و معتبر، در 3 مرحله انجام شد. ابتدا پیش نویس سازه نخست آزمون با درنظر گرفتن مختصات زبانی و فرهنگی زبان فارسی و مطالعات پیشین برای سطوح زبانی واج شناختی، تک واژشناختی، نحوی، معناشناختی وکاربردشناختی با 9 آزمایه، 180 گویه و دو داستان تصویری تدوین شد. نسخه نخست آزمون بر روی 200 کودک سالم 3 تا 8 سال فارسی زبان تهرانی برای سنجش حساسیت آزمایه ها برای گروه های مختلف سنی اجرا شد. نتایج این نسخه به وسیله 3 متخصص آسیب شناس گفتار و زبان خبره و 3 زبان شناس بالینی بررسی و نسبت روایی محتوایی آن به دست آمد. نتایج این مرحله در کارگاه بالینی برای 20 تن از متخصصان گزارش شد. در مرحله دوم باتوجه به نتایج و پیشنهادها اصلاحات لازم در سازه آزمون و گویه ها انجام شد. همچنین آزمایه «تک واژ جمع» که از حساسیت تشخیصی کافی برخوردار نبود، حذف و آزمایه «تعریف واژه» که در سایر آزمون های رشدی کاربرد داشت، به ساختار آزمون افزوده شد. نسخه نهایی آزمون با 9 آزمایه، 105 گویه و 2 داستان تصویری برای کودکان 3 تا 7 تدوین شد. نتایج نشان داد آزمون برای گروه سنی 8 سال از حساسیت تشخیصی هنجار برخوردار نیست. سپس نسخه پالایش شده به صورت پایلوت بر روی 200 کودک فارسی زبان در جامعه نمونه اجرا و روایی و اعتبار آن محاسبه شد. برای بررسی روایی صوری و محتوایی نسخه نهایی آزمون از نظرات 8 متخصص گفتاردرمانی و زبان شناسی و برای بررسی روایی سازه از ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین اعتبار آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. در مرحله سوم نسخه نهایی آزمون به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی در 5 استان منتخب تهران، مازندران، فارس، اصفهان و خراسان از 1200 کودک 3 تا 7 ساله مهدکودک ها و مدارس در دسترس به وسیله آسیب شناسان گفتار و زبان آموزش دیده اجرا و داده های گویه ها و نمونه گفتارهای پیوسته ضبط شده به کمک نسخه 20 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها:

 روایی محتوایی 0/78 و اعتبار آزمون 0/76 به دست آمد. علاوه بر تایید روایی سازه و روایی تشخیصی آزمون، همبستگی بین آزمایه ها و نمره کلی آزمون نیز در سطح 0/01 (با همبستگی 0/20 تا 0/83) معنادار بود. هنجار گروه های سنی در بازه سنی 6 ماهه و یکساله به صورت نمره استاندارد محاسبه و در جدول ها گزارش شد. 

نتیجه گیری:

 آزمون رشدی زبان فارسی می تواند ابزاری با روایی و اعتبار مناسب برای سنجش هنجار زبانی کودکان گروه های سنی 3 تا 7 ساله باشد. هنجارهای سنی به دست آمده در این پژوهش، می تواند به عنوان معیاری برای تعیین فاصله سن تقویمی با سن زبانی کودکان 3 تا 7 سال و تعیین شدت آسیب باشد. از هنجارهای سنی آزمون نیز می توان برای ارزیابی و تعیین میزان پیشرفت کودکان پس از توان بخشی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!