بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اجتماعی در بین مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 سلامت اجتماعی در کنار سلامت جسمی و روانی یکی از ارکان تشکیل دهنده سلامت و بیانگر ارزیابی فرد از زندگی اجتماعی است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اجتماعی در بین مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نوشهر بود.

روش بررسی:

 روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مددجویان زن 18 تا 60 ساله تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نوشهر به تعداد 3951 نفر تشکیل دادند. 350 نمونه با استفاده از جدول مورگان و از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل 2 پرسش نامه معتبر سلامت اجتماعی کییز (1998) و عوامل اجتماعی باباپور و همکاران (1388) بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه شد که براساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 7/0 بود و مناسب ارزیابی شد. برای تحلیل داده های پژوهش، از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون با نسخه 24 نرم افزار SPSS استفاده شد. 

یافته ها:

 براساس یافته های پژوهش بین همه متغیرها، یعنی بین متغیرهای مستقل پژوهش که عبارت اند از یکپارچگی اجتماعی، مهارت های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی با متغیر وابسته پژوهش، سلامت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با استفاده از رگرسیون نیز میزان اثر متغیرهای یکپارچگی اجتماعی (137/β=0)، مهارت های اجتماعی (157/β=0)، مشارکت اجتماعی (156/β=0) و پذیرش اجتماعی (0/120=β) بر سلامت اجتماعی مشخص شد. مقدار ضریب همبستگی چندگانه ابعاد یکپارچگی اجتماعی، مهارت های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی با متغیر سلامت اجتماعی و مقدار برآوردشده آن تحت مدل رگرسیونی نهایی، معادل 0/612 می باشد. مقدار ضریب تعیین چندگانه در مدل نهایی برابر با 0/567 بود که و بیانگر این است که 57 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی توسط متغیرهای مستقل واردشده به مدل یعنی ابعاد یکپارچگی اجتماعی، مهارت های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی قابل تبیین است که بیانگر برازش خوب مدل بود. برآورد ضرایب مدل نهایی، رگرسیونی را نشان می دهد که متغیرهای مورد بررسی همگی معنادار بوده و هریک از آن ها دارای وزن های متفاوتی هستند. همچنین ضرایب رگرسیونی نشان داد متغیر مهارت های اجتماعی (0/157=Beta) دارای بیشترین تاثیر می باشد.

نتیجه گیری :

باتوجه به یافته های تحقیق، یکپارچگی اجتماعی، مهارت های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی عامل موثری در ارتقاء سلامت اجتماعی و احساس خوب بودن و ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نوشهر است. بنابراین با افزایش سطح آگاهی و مهارتی اجتماعی مددجویان زمینه ارتقای سلامت اجتماعی آنان نیز فراهم می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!