تنوع کلینیکوپاتولوژیک و جنبه های اپیدمیولوژیک تومورهای پستانی سگ و گربه در تهران (2020-2022)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
تومورهای پستانی در سگ و گربه شایع اند. این تومورها مدل هایی برای بررسی سرطان زایی و طراحی پروتکل های درمانی برای انسان هستند. پیری، جنسیت و وضعیت باروری بر ایجاد چنین نیوپلاسم هایی تاثیرگذار است.
اهداف
در غیاب سازوکار ملی ثبت تومورهای حیوانات در ایران، پژوهش حاضر جنبه های بالینی پاتولوژیک و اپیدمیولوژیک تومورهای پستان سگ ها و گربه ها را در چهار مرکز درمانی دامپزشکی در تهران از سال 2020 تا 2022 بررسی می کند. فراوانی و انواع تومورهای پستانی سگ و گربه بررسی شده و به جنسیت، وضعیت تولیدمثل، سن، نژاد، غدد پستانی آسیب دیده، گرید، تهاجم لنفاوی و متاستاز به غدد لمفاوی اشاره خواهد شد.
روش کار
تمامی سگ ها و گربه های دارای توده ای در ناحیه پستانی وارد مطالعه شدند. تومورهای برداشته شده و غدد لنفاوی به صورت ماکروسکوپیک بررسی شدند. در ارزیابی میکروسکوپ نوری، از رنگ آمیزی هماتوکسیلین ایوزین و درصورت نیاز ایمیونوهیستوشیمی استفاده شد.
نتایج
از 76 سگ و 8 گربه مورد بررسی، همگی ماده بودند و بیشتر عقیم نشده بودند. بیشتر بیماران 10 تا 11 ساله بودند. نژادهای خالص بیشترین موارد را تشکیل می دادند. در برخی از بیماران، نیوپلاسم در بیش از یک غده پستانی مشاهده شد، یعنی 141 غده مبتلا در 76 سگ و 9 غده در 8 گربه. تومورها در هر دو زنجیره، و حتی در خط وسط شکم، با فراوانی بیشتر غدد خلفی مشاهده شدند. بنابراین، غدد مغابنی (اینگوینال) و خلفی شکمی به ترتیب 66/7 درصد و 31/2 درصد از غدد توموری را در سگ ها و گربه ها تشکیل می دادند. اینتراداکتال پاپیلاری کارسینوما (17درصد) و کمپلکس کارسینوما (16/3 درصد) بیشترین بروز را در سگ داشتند. شایع ترین ضایعات مشاهده شده در گربه ها هیپرپلازی لوبولار همراه با آتیپی و اتساع داکت ها بود (هرکدام 22/3 درصد). اکثر نیوپلاسم های سگ درجه (گرید) یک (90/3 درصد) بودند، درحالی که نیوپلاسم های درجه دو بالاترین فراوانی را در گربه ها داشتند (50 درصد). تهاجم لنفاوی و متاستاز به غدد لنفاوی در سگ در آناپلاستیک کارسینوما، سالید کارسینوما و کمپلکس کارسینوما، و در گربه در کومدوکارسینوما و توبولار کارسینوما مشاهده شد.نتیجه گیری نهایی: خطر ابتلا به تومورهای بدخیم با افزایش سن افزایش می یابد و به طورکلی، غدد پستانی خلفی در ماده های عقیم نشده خالص بیشتر مستعد بروز تومور هستند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
231 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!