رویکردهای دیپلماسی انتظامی در کنوانسیون های ضد جرائم تروریستی برای استرداد مجرمان تروریستی با استفاده از تکنیک دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استرداد مجرمان تروریستی یکی از اقدام ها و راهبردهای اساسی برای مقابله و پی جویی جرایم تروریستی است. این تحقیق با هدف تبیین و سنجش رویکردهای دیپلماسی انتظامی به عنوان مهم ترین راهبرد در استرداد مجرمان تروریستی در پرتو موازین حقوقی و بین المللی صورت گرفته است.

روش

روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با رویکرد کیفی و اسنادی انجام شده است. در بخش اسنادی با بهره گیری از منابع پژوهشی اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید و در بخش کیفی نیز طی مصاحبه ای به صورت هدفمند با نه نفر از خبرگان پلیس امنیت عمومی و استادان دانشگاهی راجع به رویکردهای دیپلماسی انتظامی در استرداد مجرمان تروریستی نظرهای خبرگی آنان از طریق فن دلفی شده است.

یافته ها و نتایج

دستاوردهای پژوهش و نتایج مصاحبه دلفی حاکی از این امر است که از نظر خبرگان، رویکردهای اساسی دیپلماسی انتظامی بر «تبادل آموزش، دانش و تجربیات پلیسی»، «گفتمان و مذاکرات انتظامی»، «همکاری های اطلاعاتی- امنیتی، جنایی و تبادل ظرفیت های قابلیت ساز انتظامی کشورهای عضو اینترپل» و «ارتقای همکاری های چندجانبه بین المللی در زمینه مقابله با جرایم سازمان یافته و فراملی به ویژه استرداد مجرمان تروریستی» استوار است. نظام بین المللی در مواجهه با محیط بین الملل و بازیگران و کنشگران فراملی، منطقه ای و بین المللی علاوه بر بهره گیری از ظرفیت های حقوق بین الملل و کنوانسیون های بین المللی جرایم تروریستی از سازوکارهای راهبردی و پلیسی تحت عنوان دیپلماسی انتظامی برای استرداد مجرمان به داخل کشور و پی جویی پلیسی و قضایی بهره جسته و با به کارگیری این دیپلماسی، آثار سازنده و دستاوردهای مطلوبی متوجه وزارت امور خارجه کشور شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!