اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر انعطاف پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سلامت جسمی و روانی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با انعطاف پذیری شناختی و کیفیت زندگی در آنان ارتباط دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر انعطاف پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.

مواد و روش ها

 این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان دیدگان شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آن ها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با فرم جمعیت شناختی، پرسش نامه انعطاف پذیری شناختی و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 10 جلسه 75 دقیقه ای آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی تاثیر معناداری بر افزایش میانگین نمره انعطاف پذیری شناختی (69/15=F، 001/0>P) و افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (18/52=F، 001/0>P) سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو دارد.

نتیجه گیری

 مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارت های زندگی می تواند منجر به افزایش انعطاف پذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو گردد. لذا به کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 384
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!