مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر تغییراتی در نگرش دختران به ازدواج به وجود آمده و تمایل آنان برای ازدواج را تحت تاثیر قرار داده است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر دانشگاه شاهد قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده در نیم سال اول 1400-1399 انجام شد.

روش کار

روش پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع مقایسه قبل و بعد بود. پژوهش بر روی 159 نفر از دانشجویان دختر مقطع لیسانس دانشگاه شاهد در شهر تهران انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و نمونه ‏ها، دانشجویانی بودند که در نیم سال دوم 1400-1399، درس دو واحدی جمعیت و دانش خانواده را اخذ کرده بودند. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس نگرش به ازدواج (MAS) با چهار زیر مقیاس دیدگاه ‏های خوش بینانه، بدبینانه، واقع گرایانه و ایده‏آل گرایانه بود. پرسشنامه یک بار قبل از شروع درس و بار دوم سه ماه بعد بعد از اتمام 14 جلسه تدریس درس جمعیت و دانش خانواده) توسط دانشجویان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spss نسخه 21 انجام شد.

یافته ها

میانگین سنی افراد مورد مطالعه 88/3 ±19/21 سال بود. تفاوت نگرش کلی به‏ ازدواج قبل 48/9 ±87/77 و بعد 25/9 ±57/83  معنی دار بود (001/0>p). زیر مقیاس های نگرش به ازدواج شامل نگرش خوش بینانه، ایده آل گرایانه و واقع گرایانه به ازدواج، قبل و بعد، تفاوت معنی دار داشت (001/0>p)، اما نگرش بدبینانه تفاوت معنی دار (615/0=p) نداشت. 

نتیجه‏ گیری: 

با توجه به نتایج تحقیق، درس جمعیت و دانش خانواده، نگرش کلی به ازدواج را بهبود بخشیده، لذا با توجه به کاهش نرخ ازدواج در سالهای اخیر، بهتر است، این درس در سال اول تحصیل ارایه شود تا انگیزه ازدواج زودتر در دانشجویان ایجاد شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!