بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در آموزش مجازی حین پاندمی کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از رسالت های مهم آموزش پرستاری، سلامت عمومی دانشجویان است که با شیوع کووید 19 نظام آموزشی در تمامی سطوح با مشکلات متعددی روبرو شده است. مطالعه حاضر باهدف بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان پرستاری در آموزش مجازی حین پاندمی کرونا انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، تعداد 220 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  به روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای در زمستان سال 1400 وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای که  شامل  دو بخش مشخصات دموگرافیک دانشجو و پرسش نامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) بود جمع آوری گردید برای تحلیل داده ها از نسخه 26 نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی ، ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA و  t-test استفاده شد. آزمون ها با درنظرگرفتن سطح اطمینان 95 درصد انجام شدند.

یافته ها

میانگین نمره کل سلامت عمومی 7/11±1/20 به دست آمد که 77 نفر (35%) از دانشجویان مشکوک به اختلال در سلامت عمومی بودند و میانگین خرده آزمون های جسمانی01/3 ± 41/4  ، اضطراب 88/3 ± 28/5 ، عملکرد اجتماعی 36/3±90/6 و افسردگی 88/3 ± 55/3 به دست آمد.آزمون آماری، رابطه معنی داری بین سن و بعد جسمانی نشان داد  (05/0<P). اختلاف آماری معنی داری بین میانگین خرده آزمون های جسمانی، اضطراب و نمره کل سلامت عمومی با نوع جنسیت (دختر و پسر) بدست آمد (05/0<P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، سلامت عمومی دانشجویان در این دوره به میزان قابل توجهی علی الخصوص در بعد عملکرد اجتماعی نیازمند توجه ویژه می باشد این شرایط بحرانی تاثیرات منفی بر بعد سلامت عمومی به ویژه دختران طبق مطالعه حاضر داشته که توجه ویژه به سلامت عمومی دانشجویان دختر را در پاندمی های مشابه آینده می طلبد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!