مروری بر تخلیه اضطراری بیمارستان ها در بلایا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، تهدیدی جدی برای حیات، توسعه و تکامل جوامع بشری هستند. بنابراین توجه به کسب آمادگی جهت ارایه پاسخ موثر و مناسب به منظور کاهش مرگ و میر، مصدومیت و معلولیت و بار ناشی از وقوع این حوادث از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. این امر از طریق برنامه ریزی جامع مبتنی بر نتایج بررسی مداوم خطر و توجه به ظرفیت های موجود و قابل افزایش امکان پذیر می باشد. با توجه به لزوم تخلیه اضطراری بیمارستان ها در برخی از حوادث و بلایا، مطالعه حاضر با هدف مروری بر تخلیله اضطراری بیمارستان ها در بلایا انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به روش مرور روایتی است و با جستجوی پژوهشگر در مقالات مرتبط با موضوع پژوهش، منتشر شده در بانک های اطلاعاتی Scopus، PubMed، SID، Science Direct، Magiran و IranMedex و موتور جستجوی Google Scholar و با استفاده از کلید واژه های بلا (Disaster)، بیمارستان (Hospital)، گایدلاین (Guideline) و تخلیه (Evacuation) در بازه زمانی سال 2000 تا 2019 به زبان های فارسی و انگلیسی انجام شد.

یافته ها

رویدادهایی مانند زلزله و مخاطرات انسان ساخت مانند رویدادهای بیولوژیک، رادیولوژیک، هسته ای، شیمیایی و انفجاری، تخلیه اضطراری بیماران بخش های بیمارستانی را طلب می کند. بیمارستان ها نیازمند داشتن دستورالعمل نحوه صحیح انجام تخلیه اضطراری بیماران از بخش ها هستند. داشتن یک برنامه آمادگی پاسخ و تمرین تخلیه برای مراکز درمانی حیاتی است.

بحث و نتیجه گیری

بیمارستان در برنامه ریزی حوادث غیرمترقبه باید، احتمال فاجعه آمیز ترین پیامدها را پیش بینی نماید و استراتژی های آمادگی خودد را در این زمینه گسترش دهد. برنامه تخلیه یکی از برنامه هایی است که به شدت مورد نیاز بیمارستان هاست و باید در برنامه آمادگی بیمارستان ها در مواجهه با بلایا گنجانده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!