تاثیر سطوح مختلف عصاره هیدروالکلی نسترن کوهی (Rosa canina L) بر توسعه غدد هیپوفارنژیال، فراسنجه های رشد و تولید عسل کلنی های زنبورعسل (Apis mellifera)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه برای حفظ و بقاء کلنی های زنبور عسل، توجه ویژه ای به تغذیه کلنی ها با عصاره گیاهان دارویی شده است. در این آزمایش سطوح مختلف عصاره هیدروالکلی نسترن کوهی بر جمعیت، سطح پرورش نوزادان، تخم گذاری ملکه، میزان تولید عسل و رشد و نمو غدد هیپوفارنژیال کلنی های زنبور عسل (Apis mellifera) در فصل تابستان در زنبورستانی واقع در استان اردبیل مورد پژوهش قرار گرفت. در شروع آزمایش، باتوجه به جمعیت، ذخیره غذایی و ملکه های همسن خواهری یکسان سازی کلنی ها انجام گردید. تغذیه کلنی ها با تیمار شاهد و غلظت های مختلف عصاره نسترن (دو، چهار و هشت درصد عصاره) در مدت یک ماه انجام شد. اندازه گیری سطح پرورش نوزادان و میزان تخم گذاری ملکه به وسیله قاب مشبک (5×5 سانتی متر مربع) انجام-شد. اندازه گیری میزان جمعیت زنبورهای بالغ به صورت قابی و 30 روز بعد از تغذیه کلنی ها انجام شد. برای بررسی رشد و نمو غدد هیپوفارنژیال، طول و عرض 10 آسینی از قسمت های مختلف غده برای سنین 3، 6، 9، 12 و 15روزگی در زیر استریومیکروسکوپ و توسط نرم افزار (T Capture) اندازه گیری شد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار و چهار تیمار انجام گردید. در این تحقیق تیمار 2 درصد عصاره نسترن کوهی بر سطح پرورش نوزادان تاثیر معنی داری داشت ولی در تخم گذاری ملکه، جمعیت و تولید عسل هرچند از لحاظ عددی تاثیر بهتری گذاشته بود ولی از لحاظ آماری این تاثیر معنی دار نبود. در رشد غدد هیپوفارنژیال، بیشترین رشد سطح آسینی در 3 روزگی (0/0432 میلی متر مربع) برای زنبورهای تغذیه شده با 4 درصد عصاره نسترن و در 9 و 12 روزگی (به ترتیب 0/0763 و 0/0722 میلی متر مربع) مربوط به کلنی های تغذیه شده با 2 درصد عصاره نسترن بود (0/05>P). به طور کلی می توان گفت که استفاده از دوز 2 درصد عصاره نسترن برای بهبود عملکرد کلنی های زنبورعسل موثر بوده است. هم چنین استفاده از عصاره هیدروالکلی نسترن کوهی به عنوان مکمل تغذیه ای به زنبوردارها توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!