چالش های نظام مراقبت از سالمندان در ایران: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شناخت همه جانبه وضعیت فعلی مراقبت های سالمندی در ایران به منظور تقویت و همسو نمودن آن در راستای پاسخ به نیازهای فعلی و آتی سالمندان در کشور ضروری است. هدف این مطالعه شناسایی چالش ها و موانع سیستم مراقبت از سالمندان در ایران است.

مواد و روش ها

این مطالعه با رویکرد کیفی انجام شد. چهل مصاحبه نیمه ساختاریافته با ذینفعان مختلف ارایه مراقبت به سالمندان در سطح کشور در سال 1398 بود. مشارکت کنندگان با استفاده از نمونه گیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تحلیل یافته ها از روش آنالیز محتوی کیفی هدایت شده بر اساس شش بلوک ساختاری سازمانی جهانی سلامت با کمک نرم افزار MAXQDA10 انجام شد.
 

یافته ها

چالش ها و موانع سیستم مراقبت از سالمندان در شش طبقه ارایه خدمت، نیروی انسانی سلامت، سیستم اطلاعات سلامت، دسترسی به داروهای اساسی، تامین مالی و حاکمیت / رهبری دسته بندی شد. همچنین، برخی از مهم ترین چالش های سیستم مراقبت از سالمندان موارد زیر بودند: عدم وجود سازمانی واحد و با اختیارات کافی به عنوان متولی خدمات سالمندی، یکپارچه نبودن ارایه خدمات به سالمندان از مراقبت های اولیه تا مراقبت های تخصصی؛ کمبود/ توزیع نامناسب نیروی انسانی متخصص و حد واسط سالمندی؛ عدم پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل و خانه سالمندان؛ فقدان سیستم ریجستری یا بانک اطلاعاتی برای افراد سالمندان؛ فقدان / ضعف در فعالیت های دوستدار سالمند در مراکز ارایه خدمت.

نتیجه گیری

نظام فعلی مراقبت از سالمندان در ایران در هر شش بلوک ساختاری سازمان جهانی سلامت با چالش های متعددی مواجه است. اصلاح و بازطراحی نظام مراقبت سالمندی بر اساس یافته های این مطالعه جهت پاسخگویی به نیاز های سالمندان کشور امری ضروری و فوری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!