مقایسه ی اثربخشی آرام سازی پیش رونده و تکنیک تنفس شکمی بر اضطراب درد پانسمان سوختگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بیماران مبتلا به سوختگی در هنگام تعویض پانسمان، سطوح بالایی از اضطراب پیش بینی شده را تجربه می کنند. یکی از روش های کنترل این اضطراب، استفاده از روش های طب مکمل است. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی آرام سازی پیش رونده و تکنیک تنفس شکمی بر اضطراب درد پانسمان سوختگی انجام شد.

روش بررسی

 این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل بود. تعداد 45 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان سوختگی زارع ساری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه تقسیم شدند. گروه اول مداخله ی آرام سازی را دریافت کردند، گروه دوم مداخله ی تکنیک تنفسی را دریافت کردند و گروه شاهد، درمان استاندارد را دریافت کرد. جهت سنجش میزان اضطراب درد پانسمان سوختگی از ابزار اضطراب ناشی از درد پانسمان سوختگی (BSPAS: Burn Specific Pain Anxiety Scale) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. از روش های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی توکی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.

یافته ها

 براساس نتایج، 28 درصد افراد شرکت کننده در مطالعه مجرد و 72 درصد متاهل بودند. از لحاظ سنی بیشتر افراد شرکت کننده بین 31 تا 40 سال قرار داشتند. یافته ها نشان داد که میانگین سطح اضطراب درد در سه گروه آماری قبل از مداخله اختلاف معنی داری نداشت. اما میانگین اضطراب درد پانسمان سوختگی بعد از مداخله بین گروه آرام سازی و گروه شاهد (0/001>P) و گروه تکنیک های تنفسی و گروه شاهد (0/001>P) اختلاف معناداری داشته است؛ به گونه ای که میانگین اضطراب درد پانسمان سوختگی در گروه آرام سازی 8/60 واحد نسبت به گروه شاهد و در گروه تکنیک های تنفسی 11/60 واحد نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود.

نتیجه گیری

 استفاده از روش های آرام سازی پیش رونده و تکنیک تنفسی که جزو روش های غیردارویی بوده جهت کاهش اضطراب درد پانسمان در بیماران سوختگی پیشنهاد می شود. این روش ها ساده و کم هزینه بوده و می تواند از پیامدهای اضطراب درد پانسمان بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2603398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!