رابطه ی بین مصرف تجربی آنتی بیوتیک ها با طول مدت اقامت نوزادان نارس بستری در بخش NICU یک بیمارستان آموزشی در تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آنتی بیوتیک ها یکی از داروهای پرمصرف هستند که کمک فراوانی به بهبود و درمان بیماری ها می کنند؛ اما تجویز نادرست و استفاده ی بی رویه از آن ها، سبب افزایش طول اقامت بیماران و هزینه های بستری می شود. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین مصرف تجربی آنتی بیوتیک ها با طول مدت اقامت نوزادان نارس بستری در بیمارستان مهدیه تهران به انجام رسید.

روش بررسی

مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی است که در سال 1399 بر روی 159 نفر از نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان مهدیه شهرتهران انجام گرفت. ابزار مورد مطالعه، پرسش نامه ای بود که روایی آن به روش تحلیل محتوا و پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ سنجیده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و به کمک آماره های توصیفی فراوانی و درصد و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل انجام گرفت. 

یافته ها

نتایج نشان داد که 52/2 درصد نوزادان دختر بودند و 79/9 درصد زایمان ها به صورت سزارین انجام شدند. میانگین مدت اقامت نوزادان 31/47 روز و میانگین تولد نوزادان 30 هفته بود. بر طبق نتایج مطالعه بین طول اقامت نوزادان با مدت تجویز آنتی بیوتیک و تعداد دوره های دریافت آنتی بیوتیک رابطه ی معنی داری وجود داشت (0/05>P). به گونه ای که اقامت نوزادان با دوره دریافت کمتر از 14 روز، تقریبا نصف اقامت نوزادان بیش از 14 روز بود. همچنین رابطه ی معنی داری بین تعداد دوره های دریافت آنتی بیوتیک با طول مدت اقامت بیماران وجود داشت (0/05>P). با افزایش تعداد دوره دریافت آنتی بیوتیک، طول مدت اقامت نوزادان نیز به صورت معنی داری افزایش یافته بود. نتایج مطالعه نشان داد که بین وزن تولد نوزادان، هزینه ی تخت و هزینه ی کل با تجویز تجربی آنتی بیوتیک ها رابطه ی معنی داری وجود دارد (0/05>P).

نتیجه گیری

باتوجه به این که مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها زمینه ی کاهش طول مدت اقامت نوزادان بستری را در پی دارد، تدوین پروتکل آنتی بیوتیکی به روز و مشخص از سوی وزارت بهداشت برای نوزادان نارس و آگاهی رسانی به پزشکان در خصوص تجویز تجربی آنتی بیوتیک ها و اجرای برنامه های آنتی بیوتیک استواردشیپ بیمارستان ها در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، انتشار راهنماهای استاندارد درمانی، برگه های آماده شامل دستور تجویز آنتی بیوتیک ها به همراه دوز صحیح و آموزش بالینی پزشکان ضرورت می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2603399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!