تبیین مزایا و چالش های طرح مراقبت در منزل پس از ترخیص از بیمارستان: یک مطالعه ی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارایه مراقبت در منزل به بیماران، روش جایگزین بستری در بیمارستان به خصوص برای بیماران مزمن است که می تواند به عنوان یک رویکرد نوآورانه برای بهبود ارایه مراقبت و کاهش هزینه های ناشی از بستری شدن مجدد در بیمارستان ها اجرا شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مزایا و چالش های اجرای طرح مراقبت در منزل پس از ترخیص از بیمارستان از دیدگاه دریافت کنندگان و ارایه دهندگان مراقبت سلامت در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام شده است.

روش بررسی

مطالعه ی حاضر یک پژوهش کاربردی است که به صورت کیفی با استفاده از مصاحبه های ساختاریافته و نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل مسیولان اجرای این طرح در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه، مجریان این طرح در 4 بیمارستان، 5 موسسه ارایه کننده ی خدمات مراقبت در منزل، و همراهان بیماران بودند. تعداد 28 نفر از جامعه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی وارد مطالعه شدند. برای تحلیل داده های مصاحبه از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. از نرم افزار MAXQDA2020 جهت دسته بندی داده ها بهره برداری گردید.

یافته ها

بر اساس یافته های این پژوهش و پس از انجام تحلیل محتوا، نتایج به دست آمده به دو دسته مزایا و چالش های طرح مراقبت در منزل پس از ترخیص از بیمارستان طبقه بندی گردید. در مجموع 61 کد باز استخراج شد؛ به طوری که 27 کد به شناسایی 5 تم (شامل بهبود ارایه خدمت، کاهش هزینه ها، تحقق اهداف سلامت، مزایای فرهنگی و اجتماعی، فراهم بودن زیرساخت های لازم) در قسمت مزایا و 34 کد به شناسایی 7 تم (شامل سیاست گذاری، قانونی و اخلاقی، اقتصادی، نیروی انسانی، فرهنگی-اجتماعی-ارتباطی، محدودیت در ارایه خدمت و محدودیت های زمانی و مکانی) در قسمت چالش ها انجامید.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که ارایه خدمات مراقبت در منزل پس از ترخیص از بیمارستان در تکمیل فرایند ارایه خدمات درمانی نقش مهمی دارد. می توان گفت ارایه خدمات مراقبت در منزل پس از ترخیص از بیمارستان باعث بهبود ارایه خدمت، کاهش هزینه ها و تحقق اهداف سلامت می شود و از طرف دیگر در حوزه های سیاسی، قانونی، اقتصادی و فرهنگی چالش هایی در مسیر اجرای بهینه ی این طرح وجود دارد. بنابراین برنامه ریزی برای ارزیابی و حل مشکلات پیش روی این خدمات امری ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2603400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!