بار اقتصادی سرطان کولورکتال: مطالعه ی مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان کولورکتال یکی از شایع ترین  انواع سرطان است که بروز و شیوع آن و همچنین مرگ ومیرهای ناشی از آن در سراسر جهان افزایش یافته است. این مطالعه با انجام یک مرور حیطه ای بار اقتصادی سرطان کولورکتال را از جوانب مختلف بررسی نموده است.

روش بررسی

در این مطالعه ی مروری حیطه ای، مقالاتی که در ده سال منتهی به 2020 در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Embase، Cochrane، Web of Science به محاسبه ی هزینه های بیماری سرطان کولورکتال پرداخته بودند، جستجو گردید. در این مطالعه هزینه های ارایه شده در مطالعات بازیابی شده، دسته بندی شدند و همچنین به منظور ایجاد امکان مقایسه مطالعات، هزینه ی سرانه ی تعدیل شده با قدرت خرید آن کشور نیز محاسبه گردید.

یافته ها

از 29 مطالعه بررسی شده، در دو مطالعه هزینه های غیرمستقیم سرطان کولورکتال و در 4 مطالعه هم هزینه های مستقیم و هم هزینه های غیرمستقیم بررسی شده بودند. در سایر مطالعات، تنها هزینه های مستقیم این سرطان تجزیه و تحلیل شده بود. نزدیک به 40 درصد از مطالعات از دیدگاه ارایه دهنده، هزینه ها را محاسبه کرده بودند. بیشترین هزینه ی گزارش شده در مقالات 175.020 دلار (تعدیل شده با شاخص برابری قدرت خرید) از دیدگاه ارایه دهنده در آمریکا می باشد که مربوط به هزینه ی سالانه ی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک در فاز 4 می باشد. کمترین هزینه ی گزارش شده در مقالات 954 دلار (تعدیل شده با شاخص برابری قدرت خرید) از دیدگاه ارایه کننده در برزیل بود که در آن صرفا هزینه ی بستری بیماران در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

اگر چه مقایسه ی بار اقتصادی بیماری ها بسته به ویژگی های مطالعه (دیدگاه، نوع هزینه های وارد شده و جمعیت مورد بررسی) و نیز وضعیت سیستم های مراقبت از سلامت در کشورها بسیار دشوار است، ولی اطلاع از گزارش های مختلف بار اقتصادی سرطان کولورکتال در دنیا می تواند هم برای پژوهشگران و هم سیاست گذاران به خصوص در طراحی برنامه های مداخله ای بسیار مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2603403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!