گزارش یک مورد سنگ لوزه یمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی اهواز

چکیده:
شیوع سنگهای بزرگ و حجمی لوزه بسیار نادر و کمیاب که از نظر آماری در افراد بالغ نسبت به اطفال شیوع بیشتری دارد. در آمار و بایگانی بیمارستان امام خمینی اهواز پرونده ای مربوط به این بیماری وجود نداشت. از نظر اتیولوژی تعاریف و بحثها و هیپوتز فراوانی از گذشته تا به حال منتشر شده بحثی که بیشتر مورد نظر و طرفداران بیشتری دارد. وجود نقاط سفت و کلیسفیه در نمونه های ارسالی به پاتولوژی توسط همکاران پاتولوژیست ها بعضا گزارش می شود. التهابات کریپت های لوزتین که باعث مسدود شدن دهانه آنها می شود سبب احتباس دبری ها و پروسه التهابی و میکروبی و سلولهای دفاعی و رسوب نمکهای غیراورگانیک سبب تشکیل هسته مرکزی و بزرگی آن و نهایتا ایجاد سنگهای غول آسای لوزه می شود (9). گاهی به علت بزرگی بیش از حد مخاط و نسج لوزه زخم و یا دهانه کریپت شدید متسع می شود و سنگ از این طریق در موقع معاینه اوروفارنکس در قسمت لاترال نمایان می شود(10).
بسته شدن دهانه غدد بزاقی مینور و احتباس المانهای یاد شده از هیپوتزهای پیشنهادی دیگر است که از طرفداران کمتری برخوردار است(8).
ازنظر علائم گاهی بدون علامت و به صورت مخفی و گاهی تشخیص سهل آسان و گاهی تشخیص کلینیکی مبهم که نیاز به بررسی و آزمایشات پاراکلینیکی وImaging مختلف دارد.
با توجه به تظاهرات بالینی در ارگانهای گوش و حلق و بینی و سر و گردن باید متخصصین مربوطه آن را بشناسد و در موقع مناسب درمان موثر را به کار برند(8).
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p260430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!