بررسی تبعیت از درمان در بیماران مزمن در دوران پاندمی کوید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع بیماری همه گیر کروناویروس 2019 (COVID-19) باعث اختلال ناگهانی و قابل توجه در خدمات مراقبت های بهداشتی به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن شد.  بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تبعیت از درمان در بیماران مزمن در طول همه گیری کووید-19 انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، 214 پرونده از افراد مبتلا به بیماری های مزمن که در سال 1399 بستری و ترخیص شده بودند، از مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد مطالعه  انتخاب شدند. پس از تماس تلفنی با این افراد، و کسب رضایت آگاهانه، پرسشنامه موزینسکی توسط تیم پژوهش تکمیل شد.  برای مقایسه گروه ها  از آزمون t  ، کاری دو و آنالیز واریانس، و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.  

یافته ها

یکصد و ده نفر از شرکت کنندگان  زن (51.4%) بودند. 119 نفر آنها در گروه سنی 71-90 سال قرار گرفتند (%55.6)و 125 نفر دارای بیماری های چند سیستمی (درگیری بیش از یک ارگان) (58.4%) بودند. امتیاز همه آنها از پرسشنامه تبعیت از درمان زیر 6 بودکه پایبندی ضعیف را نشان می دهد. در بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و پایبندی به درمان، تنها سن و سطح تحصیلات معنی دار بود (001/0 <p) بطوریکه جوانان  و افراد با تحصیلات بالاتر پایبندی بیشتری به درمان داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر ، به نظر می رسد، مدیریت و درمان بیماری افراد مبتلا به بیماری های مزمن تحت تاثیر قرار گرفته است.  این موضوع می تواند پیامدهای بهداشتی و اقتصادی مهمی برای افراد و جامعه داشته باشد. بنابراین مشارکت دادن پرستاران جامعه در مدیریت بیماری های مزمن و ترویج پایبندی به دارو برای کاهش بار بیماری بر سیستم های بهداشتی  امری کلیدی است .

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!