طراحی الگوی ارتقای قدرت درونی ایگو بر اساس سبک های تصمیم گیری و تحمل پریشانی هیجانی با میانجی گری ذهن آگاهی در دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دانشجویان پرستاری که در شرایط بحرانی مجبور به تصمیم گیری بر بالین بیمار هستند، برای گذراندن دوران دانشجویی و موفقیت شغلی به قدرت درونی ایگوی مطلوبی نیاز دارند. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی ارتقای قدرت درونی ایگو بر اساس سبک های تصمیم گیری و تحمل پریشانی هیجانی با میانجی گری ذهن آگاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت.

روش کار

این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده ازمدل یابی علی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 می باشند. نمونه مطالعه حاضر شامل 220 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های قدرت درونی ایگو لوییس و دینگلی و همکاران (2003)، پرسشنامه سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر (2005)، و مقیاس ذهن آگاهی براون و رایان (2003)، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 استفاده شد.

یافته ها

نتایج آماری نشان داد که سبک های تصمیم گیری شهودی، وابسته، اجتنابی و ذهن آگاهی بر قدرت درونی ایگو اثرمستقیم دارد و سبک های تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل پریشانی هیجانی بر ذهن آگاهی اثرمستقیم دارد (01/0>p). هم چنین نتایج حاکی از معنی داری مسیر غیرمستقیم سبک های تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل پریشانی هیجانی به قدرت درونی ایگو با نقش میانجی گری ذهن آگاهی دانشجویان پرستاری می باشد (01/0>p). 

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد مدل نهایی پژوهش، با داده های گردآوری شده برازش دارد. لذا توجه مراکز آموزش و پروش و مراکز آموزش عالی به نقش عوامل موثر در ارتقای قدرت درونی ایگو و ایجاد پیش زمینه سالم شغلی مخصوصا برای پرستاران از ضروریات این پژوهش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!