عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی پرستاران در همه گیری کووید-19 و راهکار‎‎های مدیریت آن: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همه‎ گیری کووید-19، یک سناریوی بی‎سابقه برای همه کشورها است. در این بیماری اهمیت و نقش پرستاران به دلیل تماس طولانی‎ مدت با بیماران بسیار مهم است. در همه ‎گیری کرونا، پرستاران در معرض فرسودگی‎ شغلی که به معنای خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی به‎ سبب قرارگرفتن طولانی مدت در موقعیت کار سخت می‎باشد، قرار دارند. مقاله حاضر با هدف تعیین عوامل موثر برفرسودگی شغلی پرستاران در دوران کووید-19، راهکارهای مقابله با آن و موانع موجود در انجام مداخلات تنظیم شده‎است.

روش

مطالعه حاضر از نوع مروری نقلی بوده  که از طریق جستجوی آنلاین در پایگاه‎های اطلاعات علمی PubMed، direct Science، Web of science و ISI در بازه زمانی 2019 تا 2022 با استفاده از کلیدواژه های Burnout، Nurses ،Epidemic وCovid-19  (فرسودگی‎ شغلی، پرستاران، همه‎ گیری، کووید-19) به زبان انگلیسی و با استفاده از عملگرهای بولین بدست آمده است. همچنین جستجو در موتور جستجوی  Google Scholar به انگلیسی انجام شد. معیار ورود شامل مطالعاتی بود که به عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی و راهکارهای آن پرداخته بودند. معیار‎های خروج شامل عدم دسترسی به مقاله کامل بوده است. جهت تحلیل و دسته بندی داده ها از یک جدول استخراج داده استفاده شد.

یافته ها

با گسترش بیماری کووید-19، فرسودگی شغلی پرستاران بیشتر شده ‎است. یافته های مقاله در سه دسته عوامل موثر بر فرسودگی‎ شغلی پرستاران در دوران کووید 19، مداخلات موثر برای مقابله با فرسودگی شغلی، و موانع موجود در انجام مداخلات تنظیم شده ‎است.

نتیجه گیری

طبق مطالعات، فرسودگی‎شغلی در پرستاران زن بیشتر است و با متغیر‎هایی مانند، استرس، حجم کار، کمبود تجهیزات حفاظت فردی، مشکلات محیطی بیمارستان‎ها و نگرانی خطر انتقال بیماری رابطه مستقیم دارد. برنامه‎ ریزی دقیق و آمادگی دولت‎ها و سیستم ‎های بهداشتی، آموزش، ارایه برنامه های روانشناسی مناسب، آموزش از راه دور، برنامه های تاب آوری، حمایت خانوادگی و مشارکت پرستاران هنگام اتخاذ سیاست ها راهکار‎‎های مناسبی برای مواجهه با فرسودگی شغلی پرستاران است. مواردی مانند برچسب ناقل بیماری، ترس، عدم اطمینان موانعی برای انجام مداخلات هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!