اثرات محافظتی جوانه گندم بر روی سمیت آکریل آمید در ساختار هیپوکامپ و یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

منابع اصلی آکریل آمید شامل دود سیگار، غذاهای سرخ شده با درجه حرارت بالا و نیز مواجهه آزمایشگاهی و شغلی است. آکریل آمید می‎تواند موجب سرطان‎زایی و سمیت عصبی در حیوانات و انسان شود. جوانه گندم به‎عنوان یک گیاه دارویی قابل دسترس دارای سطح آنتی‎اکسیدانی قوی با نسبت جذب بالا می‎باشد. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر ارزیابی نقش محافظتی عصاره هیدروالکلی جوانه گندم در مقابل سمیت آکریل‎آمید در ساختار هیپوکامپ و یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی بود.

مواد و روش‎ها: 

16 سر موش صحرایی بالغ و سالم در 4 گروه به صورت برابر تقسیم شدند. گروه کنترل (1 میلی لیتر آب مقطر)، گروه آکریل آمید 50 (میلی گرم/کیلوگرم)، گروه جوانه گندم 200 (میلی‎گرم/کیلوگرم)، و گروه درمان دریافت کننده جوانه گندم (200 میلی گرم/کیلوگرم) و آکریل آمید (50 میلی گرم/کیلوگرم). بعد از 21 روز، روش ماز آبی موریس برای مطالعه یادگیری و حافظه فضایی انجام شد، سپس نمونه‎های خون و بافت مغز به‎ترتیب برای بررسی های بیوشیمی سرم و بافت شناسی جمع‎آوری شدند.

یافته ها: 

بعد از روز دوم با ادامه روند آموزش و به یادآوری، گروه‎های دریافت کننده آکریل آمید با مدت زمان تاخیر بالاتری در مقایسه با گروه های کنترل و جوانه گندم به سکوی موریس رسیدند. ساختار بافت شناسی بهبود معنی داری را در گروه های دریافت کننده جوانه گندم در مقایسه با گروه آکریل آمید نشان داد.

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که جوانه گندم می‎تواند نقش محافظتی را در مقابل اثرات منفی آکریل‎آمید در ساختار بافت‎شناسی و نیز حافظه فضایی و یادگیری موش‎ها ایفا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!