مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی با و بدون تحریک فراجمجمه ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کودکان دچار نقص توجه/بیش فعالی اغلب مشکلات عمده ای در توانایی های هیجانی و شناختی نشان می دهند که پیامدهای جدی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن ها دارد. لذا تلاش های رو به رشدی برای بهبود این توانایی ها از طریق مداخلات عصبی- روانشناختی در حال انجام است تا این کودکان را برای چالش های آینده آماده سازند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی با/ و بدون تحریک فراجمجمه ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 14 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره کودک و نوجوان شهر خوی در سال 1401-1400 بود. چهل و پنج کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از نوع مرکب از بین افرادی که برای درمان وارد این مراکز شدند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش جایگزین شدند. آزمودنی های گروه های آزمایشی اول برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه ای مغز دریافت کردند، در حالی که گروه دوم فقط برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به مدت 8 هفته دریافت کردند. همچنین آزمودنی های گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. تمامی آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش با استفاده از چک لیست تنظیم هیجانی و آزمون برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه ای در مقایسه با سایر گروه ها اثربخشی بیشتری بر خود تنظیمی هیجانی و عملکرد حل مسیله داشت. همچنین، برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی در مقایسه با گروه کنترل تاثیر بیشتری بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مسیله داشت.

نتیجه گیری

برنامه یادگیری  اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه ای یک مداخله موثر برای بهبود عملکردهای عاطفی و شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است. در محیط های بالینی، ترکیب این دو مداخله می تواند برای دستیابی به نتایج امیدوارکننده مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!