تاثیر مداخله معنوی بر عزت نفس و سازگاری هیجانی مادران دارای کودک مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان باعث کاهش عزت نفس و سازگاری روانی در مادران دارای کودک مبتلا به سرطان می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله معنوی بر عزت نفس و سازگاری هیجانی مادران دارای کودک مبتلا به سرطان انجام گرفت.

روش

در پژوهش نیمه تجربی حاضر، 90 مادر دارای کودک مبتلا به سرطان دارای معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله (45 نفر) و کنترل (45 نفر) تقسیم شدند. مداخله معنوی به صورت 6 جلسه آموزشی به مدت 45 دقیقه با محوریت مسایل معنوی جهت مادران گروه مداخله انجام شد اما برای بیماران گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. از پرسشنامه های استاندارد عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه سازگاری هیجانی رابیو جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 و آزمون های آماری تی زوجی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین نمره عزت نفس در دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از آزمون تفاوت معنی داری را نشان نداد (P>0.05). اما میانگین نمره سازگاری هیجانی در گروه مداخله بعد از انجام مداخله بالاتر بود و تفاوت معنی داری را نشان داد (P<0.001) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری آماری مشاهده نشد (P=0.549). نتایج آنالیز کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که تاثیر آزمون در عزت نفس در دو گروه مداخله و کنترل تاثیر گذار است (P=0.015) و سازگاری هیجانی در افراد با اندازه اثر (243/0) تاثیر گذار است (P<0.001).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، به نظر میرسد استفاده از مداخله های معنوی در مادران دارای کودک مبتلا به سرطان به عنوان مداخله ای در دسترس و بدون هزینه، می تواند عزت نفس و سازگاری هیجانی آنان را افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!