تعارضات نقش والدین: یک تحلیل مفهوم با استفاده از روش واکر و اوانت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خانواده مهمترین عامل برای اجتماعی شدن و رشد کودک است و والدین یکی از قدرتمند ترین تاثیرات را در زندگی فرزندان نشان می دهند. در طی این فرآیند، ساختار نقش شکل می گیرد. ساختار نقش متعادل می تواند به نفع همبستگی خانواده باشد. تعارضات نقش والدین یکی از عوامل خطر برای سلامتی روانی، مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان است. وقتی کودکان در معرض تعارضات والدین قرار می گیرند؛ احساس ناامنی عاطفی دارند. این مطالعه با هدف تحلیل مفهوم تعارض نقش والدین انجام شد.

روش


این مطالعه یک تحلیل مفهوم بود که در آن از روش8 مرحله ای تحلیل مفهوم واکر و اوانت  استفاده شد. جستجوی گسترده در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, CINAHL Psych info  Scopus وScience Web of با کلید واژه های family conflict, parents roles, family roles, father-child relation , mothers،   parents در محدوده سال های 2010 تا 2022 انجام شد و 13 مطالعه مرتبط استخراج شد.

یافته ها

تعارض والدین مسایلی مانند مشکلات سلامت عاطفی، مشکلات اجتماعی ، مشکلات سلامت جسمی و روانی در کودکان ایجاد می کند. مفاهیمی مانند ابهام در نقش، انتظارات نقش، فشار نقش مادر، همسر ناکارآمد، اختلال سیستم خانواده، اختلال در فرایند خانوادگی مفاهیمی هستند که غالبا به جای تعارضات نقش والدین به کار می روند.

نتیجه گیری

تعارض نقش زمانی رخ می دهد که انتظارات چند نقش با یکدیگر ناسازگار باشد. روابط نامناسب والدین ناسازگاری کودکان را به دنبال دارد. این مورد می تواند درون فردی، گروهی یا سازمانی باشد. والدین در واکنش به تغییرات و تعارضات نقش نگران می شوند. حل تعارضات والدین و داشتن یک رابطه مثبت، گرم و دلسوزانه در سلامت روانی کودکان تاثیر دارد. با توجه به اینکه این مفهوم جزء تشخیص های استاندارد پرستاری است، لذا پرستاران می توانند با استفاده از فرایند پرستاری در بالین برای مشکلات راه حل اساسی پیشنهاد دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!