تاثیر محافظتی انجام ورزش هوازی و مصرف مکمل ال-کارنیتین به طور همزمان بر آسیب ناشی از ایسکمی-باز خونرسانی کلیه در موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انجام ورزش هوازی و مصرف ال -کارنیتین با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش فرآیندهای التهابی در ارتباط هستند، اما مکانیسم های آنها در مواجهه با آسیب ایسکمی- بازخونرسانی کلیه به طور کامل شناخته شده نیست. لذا هدف از انجام مطالعه تجربی حاضر، بررسی تاثیر محافظتی انجام ورزش هوازی و مصرف ال- کارنیتین به طور همزمان، بر آسیب کلیوی ناشی از ایسکمی- باز خونرسانی در موش های صحرایی نر بود. بدین منظور، تعداد 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه مساوی تقسیم شده و در یک دوره تمرین هوازی 8 هفته ای و مصرف 6 هفته ای ال -کارنیتین قرار گرفتند. در ادامه موش ها توسط جراحی در معرض 45 دقیقه ایسکمی کلیه قرارگرفتند و بعد از 24 ساعت خونرسانی، همزمان همه موش ها آسان کشی شده و نمونه برداری جهت ارزیابی فعالیت اکسیدانی-آنتی اکسیدانی در بافت کلیه موش ها، انجام شد. بر اساس یافته ها در موش های گروه ایسکمی-بازخونرسانی نسبت به گروه کنترل، کاهش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم های کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و مقدار ظرفیت تام آنتی اکسیدانی و افزایش معنی دار در میزان مالون دی آلدیید مشاهده شد (05/0p<). همچنین مشخص گردید که انجام تمرین هوازی و مصرف ال- کارنیتین، در افزایش فعالیت آنزیم های کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و مقدار ظرفیت تام آنتی اکسیدانی و کاهش میزان مالون دی آلدیید تاثیر معنی دار داشتند (05/0p<). انجام ورزش هوازی و مصرف مکمل ال -کارنیتین به طور همزمان، از لحاظ افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی و بهبود در تغییرات پاتولوژیک ایجادشده در بافت کلیه موش های صحرایی موثرتر بوده و نشانگر تاثیر هم افزایی آنها در محافظت از کلیه در برابر آسیب ناشی از ایسکمی-بازخونرسانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!