بررسی تاثیر انگیزه خدمات عمومی بر اخلاق خدمت کارکنان سازمان های دولتی تهران: نقش میانجی رهبری اخلاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رسوایی های سازمانی جدی دهه های اخیر در سازمان های عمومی که عمدتا ناشی از فساد و منافع متضاد است، باعث کاهش شدید اعتماد جامعه نسبت به نهادهای عمومی شده است. این مسیله لزوم یافتن فرایندها و ابزارهایی برای دستیابی به سازمان ها عمومی و مدیریت اخلاقی تر را مورد تاکید قرار می دهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تجربی تاثیر انگیزه خدمات عمومی بر رفتارهای اخلاقی در سازمان های عمومی است.

روش شناسی:

 پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهش های توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر سازمان های عمومی شهر تهران است که با به کارگیری روش نمونه گیری ترکیبی (طبقه ای و در دسترس) حجم نمونه ای برابر با 370 نمونه از 80 سازمان عمومی جمع آوری شده است. برای گردآوری داده ها پرسش نامه های استاندارد به کار گرفته شد که روایی و پایایی هر یک از متغیر ها به تایید رسیده است. همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها بر پایه مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شد.

یافته ها

یافته های به دست آمده نشان می دهد انگیزه خدمات عمومی (تمایل به خط مشی گذاری عمومی، تعهد به منافع عمومی، دلسوزی و ایثار) تاثیر مثبتی بر رفتارهای اخلاقی (احساس وظیفه، پشتیبانی، احترام، معنویت در محیط کار و خیرخواهی) کارکنان سازمان های عمومی دارد و رهبری اخلاقی تاثیر مثبت انگیزه خدمات عمومی بر رفتارهای اخلاقی را میانجی گری می کند.

نتایج

نتایج پژوهش شواهدی تجربی برای اهمیت انگیزه خدمات عمومی در رفتارهای اخلاقی در بین کارمندان دولتی ارایه می دهد. مطالعه حاضر نشان داد که رهبری اخلاقی و انگیزه خدمات عمومی در ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!