تدوین الگویی برای اشتیاق شغلی اعضای هیئت علمی با رویکرد داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سازمان های امروزی منابع انسانی کلید اصلی موفقیت به شمار می روند و یکی از مولفه های انگیزشی کیفیت منابع انسانی مفهوم اشتیاق شغلی است. اشتیاق شغلی اعضای هییت علمی یکی از اساسی ترین جنبه های بهبود کیفیت آموزشی دانشگاهی است. هدف این پژوهش تدوین الگویی برای اشتیاق شغلی اعضای هییت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان کردستان می باشد.

روش شناسی: 

این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و از نوع کیفی با رویکرد داده بنیاد است. جامعه موردمطالعه شامل اعضای هییت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان کردستان بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند، تعداد 25 نفر از خبرگان و اساتید هییت علمی جهت مصاحبه انتخاب گردیدند. داده ها به روش مصاحبه و به صورت نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید. برای سنجش اعتبار و روایی داده ها از دو شیوه بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده استفاده گردید تحلیل داده ها به شیوه کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی انجام گردید.

یافته ها

مقوله اصلی پژوهش حاضر اشتیاق شغلی اعضای هییت علمی است که در چهار بعد فردی، حرفه ای، آموزشی و اجتماعی موردبررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به شرایط علی، شرایط زمینه ای، و شرایط مداخله گر راهبردهای لازمه تدوین، و پیامدهای آن فردی، سازمانی و اجتماعی احصاء و بر اساس آن ها مدل نهایی استخراج گردید.

نتایج

بر اساس این مدل برنامه های مدیریتی، سیاست ها و ضوابط، شرایط مالی و اقتصادی به عنوان شرایط علی اشتیاق شغلی باید مدنظر قرار گیرند. بر این اساس جو حمایتی از اعضاء هییت علمی، فرهنگ سازمانی، سبک مدیریتی دانشگاه، به عنوان شرایط زمینه ای و همچنین ایجاد مرکز اشتیاق شغلی، ثبات ساختاری سازمانی و عدالت سازمانی باید به عنوان راهبردهای اشتیاق شغلی اعضاء هییت علمی مورد تاکید مدیران و متولیان آموزش عالی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!