بررسی تاثیر توانمندسازی روان شناختی، هویت سازمانی و استرس نقش بر رفتار شهروندی سازمانی مطالعه موردی: کارکنان نیروی انتظامی منطقه 6 تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف این پژوهش بررسی تاثیر نقش توانمندسازی روان شناختی، هویت سازمانی و استرس نقش بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی _ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارمندان نیروی انتظامی منطقه 6 شهر تهران به تعداد 350 نفر بوده است. در این پژوهش بر اساس فرمول کوکران تعداد 183 نمونه انتخاب شده است. در این تحقیق از پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی، پرسشنامه هویت سازمانی، پرسشنامه استرس نقش و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده است. برای بررسی برازش مدل اندازه گیری با استفاده از نرم افزار PLS از معیارهای آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و شاخص متوسط واریانس استخراج شده و نیکویی برازش استفاده شد به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و تایید آزمون فرضیه ها از تحلیل عاملی تاییدی و از روش معادلات ساختاری استفاده شده است.

یافته ها

تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که توانمندسازی روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی دارای تاثیر مثبت و معناداراست، وجود تاثیر مثبت و معنادار بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نیز تایید می شود. همچنین استرس نقش بر رفتار شهروندی سازمان نیز دارای تاثیر معنادار و مثبت است.

نتایج

بر اساس یافته های پژوهش توانمندسازی روان شناختی از طریق ارتقای سطح آگاهی و توانایی های کاری کارمندان باعث بهبود رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شده است. افزایش هویت سازمانی به عنوان عنصری یکپارچه ساز و هماهنگ کننده باعث بهبود رفتار شهروندی سازمانی شده و استرس نقش، عنصری محرک است که نیروهای فکری و استراتژیک کارمندان را تحریک می کند و از این طریق عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی در سازمان را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!