نقش یگان‏ های غواصی در ماموریت های راهبردی نیروی دریایی در دفاع مقدس مطالعه موردی گروه های غواصی مستقر در مناطق عملیاتی جنوب

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

دشمن از یگان های تخصصی متعددی مانند یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، یگان های هوا دریا، تیپ های تفنگدار و تکاور، یگان های غواصی و... برخوردار است. با توجه به اهمیت یگان های غواصی در پشتیبانی از ماموریت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هدف این تحقیق بررسی نقش یگان های غواصی در ماموریت های راهبردی نیروی دریایی در دفاع مقدس مطالعه موردی گروه های غواصی مستقر در مناطق عملیاتی جنوب است. بنابراین این تحقیق از منظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر راهبرد اجرای پژوهش، توصیفی با رویکرد کیفی در نظر گرفته شده است. در این تحقیق از روش گردآوری داده ها به دو روش مطالعه کتابخانه ای)مطالعه اسناد و مدارک(و میدانی) مصاحبه) بهره گرفته شده و پس از مطالعه اسناد و مدارک و دستیابی به چارچوب نظری پژوهش، جامعه آماری برای فرایند مصاحبه، شامل پیشکسوتان حوزه غواصی انتخاب شده که به روش هدفمند قضاوتی و مبتنی بر معیارهایی به شناسایی آنان پرداخته شد و در فرایند مصاحبه شرکت نمودند. در نهایت پس از دسته بندی، پردازش و قضاوت اطلاعات حاصل شده، نتایج حاصل از تحقیق بیانگر است که گروه های غواصی مستقر در مناطق جنوب با هدایت مدیریت غواصی و بر اساس بررسی دقیق نیازهای عملیاتی، با انجام اقدامات تاکتیکی در مناطق عملیاتی، در ابعاد اصلی، اسکورت کاروان، شناورسازی اجسام مغروق (باز نگه داشتن بنادر و اسکله های تجاری)، خنثی سازی و تخریب موانع زیرآبی و آموزش رزمندگان اسلام موجب بروز تاثیرات راهبردی در جنگ تحمیلی و تامین منافع ملی در دوران دفاع مقدس گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!